Verwarmingssector vraagt meer informatie en sensibilisering rond energielabel

Gewijzigd op 26/02/2016 door TiM Vanhove

De Belgische verwarmingsinstallateurs zijn vragende partij voor meer sensibilisering en toelichting omtrent energielabels vanuit de overheid. Dit moet ervoor zorgen dat de labels duidelijker worden voor consument en installateur. Dit zijn enkele conclusies uit een recent onderzoek van Remeha.

Onze verwarmingsspecialisten

ErP-tool
© Remeha
Remeha Lava Plus
Remeha Lava Plus.<br />
© Remeha
Remeha Lava Plus
Remeha Lava Plus.<br />
© Remeha
Sinds 26 september 2015 vallen nieuwe verwarmingstoestellen en warmwatertoestellen onder een kersverse Europese wetgeving. Elke nieuwe verwarmingsketel of verwarmingsinstallatie moet enerzijds aan een minimale energieprestatie voldoen en krijgt anderzijds een energielabel opgeplakt. Een half jaar na deze verplichting is er echter zowel bij de installateur als bij de consument nog veel onwetendheid over de energielabels voor verwarmingstoestellen.
 

Wet niet altijd toegepast

Deze wetgeving bepaalt onder meer dat bij elke offerte voor een verwarmingsinstallatie ook het energielabel moet worden meegegeven. Eén op twee van de ondervraagde installateurs bevestigt dit standaard mee te geven. Toch denkt bijna 85 procent van de respondenten dat collega-installateurs dat niet doen. Steven Deygers, energie expert bij Remeha, ziet enkele verklaringen: “Allereerst is er nog altijd heel wat onwetendheid over de ErP wetgeving zowel bij installateur als bij consument. Daarbij vraagt de berekening van een systeemlabel een bijkomende aandacht van de vakman. Een pakketlabel berekenen aan de hand van rekenbladen is zeker geen evidentie. Het is dan ook de vraag of het de installateur loont deze investering te maken in offertefase, als de consument hier toch niet bij stilstaat.” 
Meer sensibilisering is nodig
De sector vraagt meer informatie, controle en sensibilisering vanuit de overheid. Maar liefst 65 procent van de respondenten is hier voorstander van. “Een nationale sensibiliseringscampagne kan er zeker voor zorgen dat het energielabel meer onder aandacht krijgt bij zowel de consument als de vakman. En op die manier ook eenduidiger geïnformeerd wordt,” verduidelijkt Steven Deygers.
 

Consument: comfort en centen

Uit de enquête blijkt verder dat de consument niet wakker ligt van het energielabel voor verwarmingsinstallaties: volgens de ondervraagde installateurs vraagt 3/4 van de klanten niet naar het energielabel van zijn installatie. En slechts 1 op 3 kiest een toestel in functie van het energielabel. Steven Deygers: “Een goed installateur kijkt in eerste instantie naar wat de klant nodig heeft en hoe hij leeft. Een sportief gezin staat bijvoorbeeld vaker onder de douche. Een badkamer met een regendouche en een ligbad vraagt ook meer warm water dan een kleine badkamer met enkel een douche. De installateur stelt een verwarmingssysteem samen dat volledig op maat van de consument is afgesteld.” 
Uiteraard speelt het prijsaspect ook mee voor de klant. “Mensen kijken vaker naar prijs dan naar het energielabel. Voor een toestel met een hoger energielabel betaalt de consument snel 500 tot 1.000 euro meer. En dat is dan een afweging tussen portemonnee en milieu. Vergelijk het met de auto-industrie: een hybride of elektrische wagen is beter voor het milieu, maar kost een pak meer dan een wagen met klassieke brandstof.”, besluit Steven.

Meer info: Remeha.be

Folders over verwarming

Meer informatie op de website van deze bedrijven