Laat de koper zien waar hij naar zoekt!

Gewijzigd op 4/03/2015 door TiM Vanhove

Je verkoopt niet iedereen dag een huis. Het is één van de grootste financiële transacties in je leven. Het is erg belangrijk dat je de juiste doelgroep aanspreekt met je huis, je interieur en de foto’s. Verplaats je daarom in de potentiële koper. Wat zoekt hij? In dit artikel geef ik alvast enkele zaken aan waar (bijna) alle kopers naar op zoek zijn.
  • Vastgoedstyling - keukenErvaar het verschil tussen een rommelige...
    © Styllies
  • Vastgoedstyling - keuken... en opgeruimde keuken
    © Styllies

Licht & lucht

Een aantrekkelijk huis is een licht huis. Mensen hebben daglicht nodig om zich goed te voelen. Trek dus je gordijnen open en laat het licht binnenkomen! Om extra sfeer te brengen steek je ook de lampen en eventueel kaarsen en open haard aan.
 
Mensen die op zoek zijn naar een nieuw huis, zijn bezig met het plannen van een nieuwe start, een nieuw begin. Ze zijn dus vooral niet op zoek naar jouw geschiedenis met een huis. Haal foto’s weg. Steek knutselwerken van de kinderen in een map en ruim je rommel op. Kopers willen iedere cm2 van je huis zo goed mogelijk kunnen zien. Zo kunnen ze een goed beeld vormen van de afmetingen van de verschillende ruimtes. En kunnen ze zich gemakkelijk voorstellen of hun eigen meubels in jouw huis passen.

Schoon

De viezigheid en rommel van iemand anders is niet aantrekkelijk. Zeker niet als je je huis wilt verkopen. Val mensen dus niet lastig met je vuile was, je vaat en al je schoonmaakgerief. Berg dat netjes op in gesloten kasten. Poets je huis grondig als er kijkers komen. Vergeet ook vooral je vensters en lichtschakelaars niet. En, niet onbelangrijk, zorg dat je huis er schoon uitziet én ook schoon ruikt!
Vastgoedstyling - dakterras
© Styllies
Vastgoedstyling - dakterras
© Styllies
Vastgoedstyling - lamp
© Styllies

Goed onderhouden

Veel kopers zijn op zoek naar een instapklaar huis. Dat wil zeggen; een huis waar niet te veel aan moet gebeuren. Kopers willen zichzelf direct in jouw huis kunnen zien wonen. Als er bij een bezichtiging kleine dingen niet werken of stuk zijn, dan leidt dat enorm af. Na het zien van één (klein) mankement gaat de koper namelijk (onbewust) op zoek naar nog meer mankementen. De pluspunten van je woning ziet hij niet meer! 
Bekijk daarom goed welke klussen je zelf eenvoudig kunt uitvoeren vóór je je huis te koop zet. Hier een lijstje van punten die je zeker even moet nalopen:
 
  1. Houtwerk: staan alle ramen en deuren nog netjes in de verf?
  2. Verlichting: is in elke kamer goed werkende verlichting aanwezig? En werken alle inbouwspots?
  3. Plinten/deurklinken: zitten er nergens plinten of deurklinken los?
  4. Muren/plafonds: zijn er geen beschadigingen of (oude) vochtplekken?
  5. Ramen: wanneer zijn ze voor het laatst gezeemd? Is de vensterbank schoon?
  6. Badkamer: zijn de voegen nog wit, zit er ergens schimmels en zijn de meubels schoon?
  7. Vloeren: zijn deze volledig afgelopen of in aanvaardbare staat?
  8. Dak: liggen alle pannen recht en vast? En is de dakgoot schoon en lekvrij?
  9. Voordeur: ziet je huis er uitnodigend uit voor je binnen bent?
  10. Tuin: kun je jezelf bij mooi weer in de tuin zien zitten of moet er nodig gesnoeid worden?
Als je al deze vragen eerlijk beantwoordt en je huis goed hebt bestudeerd, dan krijg je een goed beeld van de huidige staat van onderhoud van jouw huis. Heb je meerdere achterstallige klussen te doen? Voer deze dan eerst uit. Ruim daarna op en zorg voor aantrekkelijke kamers. Met een sfeervol, netjes én goed onderhouden huis blijf jij de concurrentie een stap voor.
 
Nog niet helemaal zeker van je zaak? Vraag gerust een vastgoedstylist om raad. Zo haal je zeker meer winst uit je huis.
Identikit vastgoedspecialist Annelies van de Broek-Vermeulen
Andy Camps

Annelies is van huis uit communicatie adviseur. Maar sinds 2010 vertaalde ze haar liefde voor huizen in een job als vastgoedstylist en interieurstylist. Ze werkt zowel in opdracht van professionele opdrachtgevers als particulieren.

Lees de teksten van de vastgoedspecialist >> 

 Website
 Twitter
 Facebook