De badkamer

Van badkamer tot wellnessruimte

Aanbevolen partners

logo X2O

Een persoonlijke spa-ruimte enkel voor de ‘rich and famous’? Helemaal niet. Zelfs de kleinste badkamer wordt tegenwoordig omgetoverd tot een oord van rust, bezinning en ontspanning. De nieuwe luxe waarnaar jonge bouwers streven is dan ook niet een kast van een villa op een idyllische plek, wel een sfeervolle badkamer waar je even de stress van alledag van je af kan laten glijden.


Hoe ziet jouw badkamer eruit? Een kleine ruimte met een basic douchecel en eenvoudige wastafel, met simpele witte tegeltjes tegen de muur… of… een ruime kamer met comfortabele whirlpool, dimbare lichten, ingebouwde stereo-installatie en kleurrijke mozaïeken tegen de wand ? Misschien beschik je over het eerste, maar mocht je het kunnen betalen, koos je ongetwijfeld voor het whirlpoolscenario. We zijn al lang niet meer tevreden met een degelijke basisbadkamer met voldoende faciliteiten voor je persoonlijke hygiëne. De badkamer van vandaag is een bijna sacrale ruimte geworden, een toevluchtsoord voor de westerse, gestresseerde mens.

Zinken teiltje bij het vuur
Vraag aan iemand van rond de zeventig hoe de badkamer er in zijn of haar jeugd uitzag, en naar alle waarschijnlijk zal je te horen krijgen dat er niet eens een badkamer was. In die tijd werd er éénmaal per week, meestal op zaterdag, water verwarmd en in een ovalen zinken teil gegoten, die voor de kachel in de keuken of soms de woonkamer werd gezet. Als kleine uk mocht je dan even weken in een lekker warm bad, een flinke blok Sunlight in de aanslag. Een heel verschil met de situatie nu, waar een badkamer voor de meeste bouwers en verbouwers een behoorlijk grote investering is. De badkamer is dan ook een van de ruimtes die in de afgelopen decennia waarschijnlijk de grootste evolutie heeft doorgemaakt van alle kamers in het huis.
De badkamer zoals wij ze nu kennen, vond ingang in de jaren ’50. Daarvoor was het een privilege van de rijken om te beschikken over een aparte ruimte om zich te wassen. Die eerste badkamers waren vrij eenvoudig, met een enkele wastafel, een bad of douche, en een toilet.
Later evolueerde deze ruimte in huis naar een aparte doucheruimte, en meer opbergruimte in de badkamer zelf. In de jaren ’90 werden dubbele wastafels de standaard, en werd de badkamer ook groter. Vandaag besteden bouwers extra aandacht aan de badkamer, en wordt er zelfs vaak gekozen voor twee ruimtes – een voor de ouders en een voor de kinderen. Functionaliteit komt op de tweede plaats. Veel belangrijker is de sfeer van de ruimte, die de persoonlijkheid van de bewoner moet weerspiegelen. En die inrichting mag gerust wat kosten. Zelfs aan de kleinste details, zoals zeepbakjes of toiletrolhouders geven we graag wat meer geld uit. Belangrijkst is dat het past in het plaatje. En wie niet de middelen heeft om de hipste designmerken aan te schaffen, heeft voldoende keuze uit een assortiment goedkopere alternatieven.

Het hotel als inspiratiebron
De westerse mens staat in onze prestatiegerichte maatschappij voortdurend onder stress. Het zijn dan ook gouden tijden voor spa-oorden en wellnesscentra. Zij bieden complete relaxweekends, verwenarrangementen… een luxe waar je een flinke duit voor betaalt. Jacuzzi bracht als eerste een massagestraal aan in een standaard badkuip. Nu precies 50 jaar geleden introduceerden de broers de eerste hydrotherapeutische pomp op de markt.
Het is in die luxueuze spa-oorden dat mensen vandaag inspiratie vinden voor hun eigen interieur. Trendwatcher Herman Konings deed onlangs onderzoek naar hoe de Belgen leven, en daaruit bleek dat we meer en meer ideeën halen uit die ‘publieke plaatsen’, zoals hotels. De spabeleving die we meemaken in hotels of wellnesscentra, transformeren we maar al te graag naar onze eigen badkamer, om ook thuis te kunnen genieten van een rustgevend moment. Op die manier verwordt die badkamer tot een ‘wetting chapel’, zoals Herman Konings het accuraat omschrijft; een bijna heilige ruimte waar we tot bezinning kunnen komen. De evolutie naar een wellness-badkamer kadert overigens in een bredere trend, namelijk die van de hang naar luxe. Daarbij gaat het niet om de luxe van dure, exclusieve merken, wel de luxe van tijd, van ontspanning, van een gevoel van welbehagen.

Mini spa-oord
Welke invloed heeft die hele wellnesstrend nu eigenlijk op de inrichting van de badkamer? Eerst en vooral is er natuurlijk de lange lijst technische snufjes die er op de markt zijn. Een bad wordt een uitgebreide whirlpool met aromatherapie en lichteffecten, een simpele douche wordt een stoomcabine met de mogelijkheid tot chromotherapie (kleurentherapie), of ze krijgt een extra grote douchekop met het effect van een regendouche, met daar bovenop massagestralen, verschillende functies zoals een wisseldouche, ingebouwd touchscreen om je programma te kiezen… Er zijn zelfs douches met UV-licht op de markt, waardoor je bruint terwijl je onder de douche staat. Het spreekt voor zich dat al die technische snufjes behoorlijk prijzig zijn. Maar ook voor wie zich de crème de la crème niet kan veroorloven, zijn er genoeg mogelijkheden. Zo bestaan er rubberen ‘matjes’ die je in een gewoon bad kan leggen en die zorgen voor bubbels, en van de dure regendouches zijn er intussen al goedkopere alternatieven op de markt.
Het blijft echter niet bij hightech veranderingen in de badkamer. De volledige aankleding is gericht op de spabeleving. De ruimte die voor de badkamer wordt gekozen, is groter dan voordien, en aan de inrichting ervan besteden we de grootste aandacht. Als het even kan, wordt de ruimte georiënteerd met zicht op de tuin. Het bad wordt niet zelden in het midden van de ruimte geplaatst, voor een bijna theatraal effect. Voor de gekozen materialen wordt inspiratie geput uit de wellnesscentra in hotels en daarbuiten. Zo maakt mozaïek een grote comeback, maar ook kunststof, hout of zelfs beton behoren tot de mogelijkheden. Het voordeel van kunststof is dat het makkelijk te modelleren is, en zo helemaal aan de wensen van de bewoner kan worden aangepast. Hout geeft dan weer een warme uitstraling, en is, in tegenstelling tot wat velen denken, perfect geschikt voor de badkamer. Beton geeft een koeler resultaat, maar past goed in een hedendaagse woning. Ook natuurlijke materialen als bijvoorbeeld tadelakt geven de badkamer de uitstraling van een wellnesscentrum in het klein.


En het gaat verder dan dat. Wie vandaag een badkamer inricht, wil dat zelfs het kleinste detail juist zit. Waskom, kranenwerk, accessoires… alles moet mooi en stijlvol zijn. Heel wat bedrijven gaan nu in zee met bekende designers, die vaak volledige badkamers ontwerpen. En ook al betaal je een pak meer enkel en alleen voor de ronkende naam, de ontwerpen verkopen als zoete broodjes. Het wijst opnieuw op de nieuwe status van de badkamer. Waar vroeger een zelf in elkaar geknutselde douche stond, hoort nu design en klasse. De spa-badkamer « full option » met de duurste materialen en de nieuwste snufjes, blijft weggelegd voor de happy few, maar toch is de wellnesstrend een algemene trend, die in alle lagen van de bevolking zijn weerslag heeft. Geen nood dus, want ook al heb je geen spaarpotje apart staan voor de nieuwe badkamer, met eenvoudige ingrepen raak je ook al een heel eind: een frisse lik verf, een massa kleine kaarsjes, dikke, zachte handdoeken, en een paar verwenproducten voor het bad brengen ook bij jou thuis het gegeerde spagevoel binnen.
 

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in