De badkamer

Douche-onderzoek: Europeanen hebben het graag heet

Aanbevolen partners

X²O logo

Er zijn veel manieren om iemand zijn nationaliteit te achterhalen, maar zijn douchegewoonten nagaan zou misschien wel eens een van de meest precieze kunnen zijn. Iemands gedrag in de douche verraadt zijn herkomst. Dat vertellen ons toch de resultaten van een onderzoek naar de Europese douchegewoonten, in opdracht van GROHE.

 

Baddouche

54 procent van de Belgische en Franse respondenten en 52 procent van de Duitse respondenten douchen in bad. Deze handige twee-in-één oplossing is ook populair in Italië. Maar de meeste Italiaanse respondenten, namelijk 55 procent, gebruiken een gesloten douche met deuren.

 

Elke dag

Europeanen doen het graag dikwijls en regelmatig, en de meesten zelfs elke dag. Bovenaan staan Frankrijk en Spanje, met 84 en 83 procent dat minstens één keer per dag een douche neemt. Oostenrijk en Duitsland staan met 69 en 64 procent in het midden, terwijl Italië (60 procent) en België (57 procent) onderaan bengelen.

 

's Ochtends of 's avonds

75 procent van de Spanjaarden verklaart dat het ‘s ochtends een douche neemt voordat het naar het werk gaan, maar hetzelfde percentage zegt ook dat het graag een douche neemt vooraleer te gaan slapen. Dagelijkse douches om te ontwaken zijn even populair als ontspannende nachtelijke douches in Frankrijk, Italië, Duitsland en België. Het enige land dat een duidelijke voorkeur toont is Oostenrijk, waar 57 procent avonddouches verkiest tegenover 41 procent ‘s ochtends.

 

Weekendtijdverdrijf

Heel Europa is het erover eens dat douchen een leuk tijdverdrijf is voor het weekend. In Spanje neemt 95 procent van de respondenten regelmatig of zelfs altijd een douche in het weekend. 75 procent van de Italiaanse respondenten deelt deze gewoonte deelt. In alle andere landen douchet méér dan 75 procent graag in het weekend.

 

Voor het uitgaan, na het sporten

81 procent van de Spanjaarden met een afspraakje, kan uitkijken naar een ontmoeting met een fris gedouchte partner. 83 procent van de Italianen neemt bijna altijd een verfrissende douche na het sporten. Somber? Een hete douche geniet in dat geval de voorkeur van 71 procent van de Belgen. In Duitsland draait slechts acht procent van de respondenten altijd of regelmatig de douchekraan open voor een opkikker.

 

Samen douchen

Douchen gaat met veel naakte huid gepaard en van het één komt het ander…. Wie neemt een douche voor, na en, zo mogelijk, tijdens het vrijen? De algemene voorkeur is ‘vooraf’ douchen, toch voor 42 procent van de Italianen. 35 procent van de Belgen en Duitsers douchen ook liever vooraf. Maar er is een trend naar ‘achteraf’ in Spanje en Frankrijk. En douchen ‘tijdens’ de daad? Van de Belgen doet 38 procent van de mensen het altijd, regelmatig of bij gelegenheid tijdens het douchen, gevolgd door Frankrijk (36 procent) en Spanje (35 procent). Italië eindigt als laatste met 25 procent.

 

Afsponzen

Duidelijke nationale verschillen kunnen worden vastgesteld wat de manier van wassen betreft. 58 procent van de Italiaanse respondenten drukt zijn voorkeur uit voor spons onder de douche. In België douchet 58 procent zich het liefst met een washandje. De Duitsers reinigen hun lichaam het liefst met de blote hand.

 

Gel

Eén resultaat verenigt alle Europeanen – de stukken zeep behoren tot het verleden. De Europese consumenten van vandaag zweren bij douchegel. Dit geldt voor 90 procent van de Duitsers evenals 87 procent in Frankrijk en België en 79 procent in Italië. De tweede plaats wordt ingenomen door shampoo, favoriet van 73 procent van de Duitsers, 68 procent in Frankrijk, 65 procent in Italië en 64 procent in België. Het enige land waar de traditionele stukken zeep meer dan 30 procent behalen, is Italië (35 procent); in Spanje bedraagt het percentage gebruikers van stukken zeep zelfs maar vier procent.

 

Onaangenaam

Als meest onaangenaam en zelfs afschuwelijk beschouwen de douchers de haren van andere mensen in de douche. De tweede grootste afkeer gaat uit naar douchegordijnen die aan het lichaam blijven kleven – aangehaald door 75 procent van de Italiaanse respondenten evenals 64 en 58 procent van de Franse en Belgische consumenten.

 

Tijd

De tijd onder de douche kan op verschillende manieren worden besteed. De meest favoriete nevenactiviteit tijdens het wassen is ‘nadenken’. 71 procent van de Spanjaarden doet het, tegenover 61 procent in Italië en 52 procent in België. De dingen waarover de mensen nadenken onder de douche zijn eveneens gelijkaardig. Bovenaan de lijst staat “de planning voor de dag”, die 84 procent scoort in Duitsland, 79 procent in Frankrijk en 75 procent in Italië.

 

Zingen

Maar Europeanen houden ook van een liedje onder de douche. Dit gebeurt niet regelmatig, maar er is duidelijk een stijgende trend. Eenvoudige deuntjes die je zomaar binnen schieten zijn het populairst. Lokale muziek ook. 33 procent van de Spanjaarden kiezen voor Spaanse popmuziek, terwijl 21 en 20 procent van hun Italiaanse en Franse tegenhangers lokale liedjes uitpikken. De Duitsers geven echter de voorkeur aan pop- en rockliedjes (34 procent).

 

Meer info?

Grohe

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in