Audio en video

ArtSound peilt en voorspelt: de 2023 trendforecast die de geluidsgolven doet omslaan

Audio- en muziekinstallaties zijn booming business. Steeds meer zijn we op zoek naar de perfecte audiotechnologie die naadloos aansluit bij onze levensstijl. De grootste trend op til overkoepelt meteen ook alle anderen: muziek is overal en alomtegenwoordig. Belgische geluidspecialist ArtSound duikt diep in zijn metingen, analyseert ze en voorspelt vijf aanstormende trends die het audiolandschap zullen overheersen in 2023.

Trend 1: Multiroom zal je woning doen baden in klank

Democratie!

Tot niet zo lang geleden werd zo goed als iedere kamer van onze woning voorzien van afzonderlijke audio-installaties, elke ruimte verdiende een eigen muziekbron. En hoewel de behoefte naar muziek altijd en overal in huis niet veranderd is, willen we niet overal een losse speaker neerpoten. Daarom lijkt de beschikbare technologie sterk te evolueren.

ArtSound ziet de waarde van de upcoming multiroom-trend en wil hier actief op inspelen met kant-en-klare Smart Pakketten: allesomvattende audio-oplossingen die makkelijk per ruimte of zone geïnstalleerd kunnen worden. Van de luidsprekers tot de versterker: alles wat je nodig hebt om een kamer van klank te voorzien, wordt bijgevoegd. Bovendien is elk pakket aangepast aan de gekozen ruimte, zoals spatwaterbestendige inbouwluidsprekers voor de badkamer of een volledige waterproof bescherming voor op je terras of in je tuin. Ook kantoorgebouwen vinden in de Smart Pakketten van ArtSound de geschikte geluidspartner.

Het assortiment van ArtSound omvat in totaal vijf betaalbare pakketvariaties. Een alleenstaand pakket kost 500 à 600 euro, om je volledige woning - 4 à 5 zones - van geluid te voorzien betaal je zo’n 2.500 euro. Volgens het bedrijf zijn de woonkamer, keuken, badkamer en buitenruimte de vier meest gekozen zones en combinaties. De Smart Pakketten maken van kwaliteitsvolle sound een democratisch gegeven, geen luxe item. Niet alleen zijn ze gemakkelijk te installeren, dankzij de eerlijke prijzen blijven ze bereikbaar voor iedereen met een hart voor muziek.

Supersterke versterker

De compacte multiversterker Smart Hyde verbindt alle muziekinstallaties in je huis en wordt bediend via een handige app. Het toestel kan moeiteloos aangesloten worden aan het netwerk, waardoor je zonder haperingen of verlies van geluidskwaliteit eindeloos van (gestreamde) muziek en radiogeluiden geniet. Niet geheel onverwacht is de Smart Hyde het bestverkochte product van ArtSound.

Trend 2: Inbouwspeakers zijn het nieuwe zwart

In 2023 moeten geluid en klank kraakhelder, maar onzichtbaar zijn. De evolutie van onze hedendaagse architectuur naar kleinere en strakkere ruimtes draagt een nieuw soort muziekbeleving op. Inbouwspeakers, met hun compact design en uitmuntende technologie, bieden ze een perfect aanvullend antwoord op het geluidsvraagstuk.

Waar voorheen inbouwspeakers inferieur waren aan de opbouwvariant, ziet ArtSound een positieve ontwikkeling. In kwaliteit maar ook in verkoop. Vroeger opteerden voornamelijk bedrijven, winkels en horeca voor inbouwsystemen, nu verschijnen ze ook steeds meer in residentiële projecten. Opvallend: “70% van onze klanten kiest vandaag al voor inbouwspeakers en naar 2023 toe verwachten we dat dit aantal verder zal toenemen.”, vertelt Michaël Bingé, chief evangelist music van ArtSound.

ArtSound biedt betaalbare, moderne inbouwspeakers die makkelijk te installeren zijn. Bovendien zijn ze personaliseerbaar. Naast een standaard witte grill en een optionele zwarte grill, is het mogelijk om de speakers te laten spuiten - en als het ware te laten opgaan - in je muurkleuren.

Trend 3: Ga in 2023 voor een actievere geluidsbeleving

Luisteren naar muziek deden we de laatste jaren steeds passiever. Waar we voorheen bewust de tijd namen om te genieten en om geluid actief te beleven, is het meer een achtergrondopvulling geworden. Geluidsfabrikanten en voornamelijk streamingdiensten hebben bovendien de behoefte gecreëerd om constant muziek te horen, wat maakt dat er een eerder omgekeerde beweging te zien was bij de keuze in het audio-assortiment. Van passief naar actief, denk: draagbaar en inbouw.

Initieel moest de geluidskwaliteit inboeten in functie van het gebruiksgemak, muziek moest immers altijd en overal beschikbaar zijn, en met gebrek aan de juiste technologie was audio niet altijd optimaal. Echter, ArtSound voorspelt dat onze manier van luisterbeleving het komende jaar sterk zal veranderen. Dankzij geoptimaliseerde audio-technologieën gaat gebruiksgemak (van onder meer portables) steeds meer hand in hand met geluidskwaliteit. Mede door dit jaar sterker in te zetten op superieur geluid, verwacht ArtSound dat het actief luisteren en beleven van muziek opnieuw zal primeren.

Trend 4: Het jaar van muzikale terrasklanken

Tijdens de pandemie zochten we collectief en enthousiast de buitenwereld op. We gingen op kilometerslange trektochten, dobberden in opblaasbare zwembaden en investeerden in state-of-the-art barbecues. Deze trend vertaalt zich dit jaar in onze muziekbeleving, waarbij tuinen en terrassen sterker verweven worden met onze woning en waarbij geluid en audio mee naar buiten worden getrokken.

ArtSound pikte deze aanstormende trend snel mee en paste zijn assortiment hier alvast op aan. Het beluisteren van muziek in je tuin of op je terras is eenvoudig door de eerder genoemde Smart Hyde en een variatie aan outdoor speakers, steeds aangepast aan en voorbereid op alle (weers)omstandigheden. Denk aan inbouwspeakers onder het afdak of installaties in de vorm van rotsen tussen de heg.

Het design van outdoor speakers wil de luisteraar dit jaar bovendien strak en modern. De ArtSound Kurv is bijvoorbeeld volledig waterbestending en met zijn rond organisch ontwerp past het toestel perfect in ieders tuininterieur. Voor muziekfestijnen die dieper de tuin in gaan, zijn portable speakers dan weer de meest geschikte optie. Ook voor deze gelegenheid biedt ArtSound de juiste producten aan.

Trend 5: In 2023 boost je je productiviteit met een flinke dosis muziek

Muziek is alomtegenwoordig. In kantoorgebouwen, ziekenhuizen en op het openbaar vervoer. Overal waar we gaan en staan worden we omringd door geluid en klank. Niet alleen zorgt dat voor een fijn vertoeven, het kan ook goed zijn voor ons welzijn. In 2022 stond onze (mentale) gezondheid alvast hoog op de agenda, in 2023 kijken we vooral naar de belangrijke rol die muziek en geluid hierin kunnen spelen.

Geluid kan een positieve invloed op onze productiviteit hebben, iets wat veel bedrijven vandaag al toepassen. In samenwerking met ArtSound installeerde de Universiteit Antwerpen bijvoorbeeld aan het begin van dit academiejaar twee ‘Mindfulnesten’: geluidsdichte cabines waar studenten en faculteitsleden even kunnen ontspannen door middel van begeleide meditatiesessies of soundscapes.

ArtSound ziet de verkoop van geluidsinstallaties toenemen in plekken als kantoren en vergaderzalen. In combinatie met de huidige kennis en wetenschap over welzijn en muziek, verwacht het bedrijf in de toekomst een steeds groeiend belangFun fact: ArtSound voorziet enkele boerderijen van de nodige geluidsinstallaties. Veehouders zien namelijk ook een positief effect bij het afspelen van muziek in de stallen van dieren.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in