5 tips om een woning vlot en efficiënt te verkopen

Gewijzigd op 3/04/2013 door Daan Slingers

Het is zover: je gaat je woning verkopen. Maar hoe begin je eraan? Hoe laat je het verkoopproces vlot verlopen? Waar dien je zeker aan te denken? Uit een rondvraag bij zijn makelaars verzamelde Century 21 5 tips die je alvast een heel eind op weg helpen.
Century 21
Century 21
© Century21

1. Een villa met twee slaapkamers en een badkamer ...


Kom tegemoet aan de verwachtingen van kandidaat-kopers door uw woning binnen de juiste categorie te plaatsen. De basiskenmerken van de verschillende type woningen (rijwoning, halfopen bebouwing, vrijstaand huis, duplex-appartement, penthouse, loft, ...) zijn voor de hand liggend. Binnen deze algemene categorieën bestaan er echter nog verschillen. Een ruime landelijk gelegen vrijstaande woning, een villa, onderscheidt zich met het aantal slaapkamers of badkamers, een rijhuis met de oppervlakte van de tuin en een appartement op basis van het al dan niet beschikken over een parkeerplaats en/of terras.
Te koop
Huis te koop.
© Century21

2. Emotionele waarde ≠ objectieve prijs!

Om de prijs van de woning te bepalen, zijn er een aantal basiscriteria voorhanden zoals het bouwjaar, de locatie, de bouwstijl en eventueel andere panden die te koop staan in de omgeving. Ook de staat van de woning, de EPC-waarde, de eventuele renovatiekosten en de uitbreidingsmogelijkheden zijn van belang.
Uw herinneringen aan het huis zijn van onschatbare waarde ... echter, deze ontbreken nog bij de toekomstige eigenaar en mogen dus geen rol spelen in de prijsbepaling.
Een onafhankelijk expert kan hulp bieden bij het bepalen van een objectieve waarde.
Parma
www.vandersanden.be
© Vandersanden steenfabrieken

3. Snel! Snel! Snel!

Een deadline zetten op de verkoop van een woning is prima, maar staar je niet blind op een datum. Het hele traject neemt wel wat tijd in beslag: zo bedraagt de gemiddelde verkooptijd binnen de Century 21-organisatie 96 dagen. Het is belangrijk om het voor jou meest gunstige verkoopmoment te bepalen. Idealiter is dit een moment waarop je de nodige tijd kunt vrijmaken voor bezoeken van kandidaat-kopers en/of openhuisdagen waarbij kooplustigen een kijkje kunnen komen nemen.
Voorbeeld van EPC
Voorbeeld van een energieprestatiecertificaat, verplicht af te leveren bij verkoop of verhuur woning of appartement.
© Energiesparen.be

4. Energieprestatie- en andere certificaten ...

Vraag de nodige attesten bij de bevoegde instanties op vooraleer je je woning te koop aanbiedt. De wetgeving in het Vlaamse, Waalse en Brusselse gewest zijn niet altijd gelijklopend en sterk verschillend wat betreft richtlijnen, bewijsstukken en coderingen (bijvoorbeeld bij de EPC-waarden of bodemsaneringsattesten). Zeker in de grensstreken zijn misverstanden mogelijk. Als je de schriftelijke formaliteiten niet tijdig in orde brengt, kunnen ze het verkoopproces aanzienlijk vertragen. De effectieve verkoop kan immers pas plaatsvinden zodra alle noodzakelijke documenten voorhanden zijn.
Vastgoedmakelaar
www.vandervlist-makelaardij.nl
© Vandervlist Makelaardij

5. Advertentie hier, advertentie daar ...

Als je je huis verkoopt, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen weten dat je huis te koop staat. Een bord aan de gevel of een advertentie geeft alvast een eerste visibiliteit aan de verkoop. Overweeg echter grondig de mogelijke kanalen in functie van tijd, moeite en geld. Stem de keuze van kanalen af op het profiel van je doelgroep van kandidaat-kopers. Via een advertentie in het lokale reclameblad bereik je een ander publiek dan via een advertentie op een immobiliënsite. Als je beslist om een bepaald budget vrij te maken voor reclame, spendeer dit bedrag dan niet volledig in de eerste verkoopweek, een goede visibiliteit is immers wenselijk gedurende het hele verkoopproces.

Deel 2: Nog 5 tips om een woning vlot en efficiënt te verkopen