Symmetrie en oriëntatie voorop
Architect Peter Vlaminck is het gewend om carte blanche te krijgen en mocht zo ook voor deze woning te werk gaan. “Ik ga altijd uit van een tijdloze benadering en die visie had ook de bouwheer,” licht Vlaminck toe. “Naar vormgeving kreeg ik carte blanche, naar budget of materialen toe uiteraard niet. Het koppel wenste een bakstenen gevel en plat dak, met binnen een praktische vloer en parket.”
Het gezin telt al twee kinderen, maar het koppel heeft nog een wens voor een derde. Dat vertaalde zich in een eis van vier slaapkamers, waarvan drie grote. Een bruikbare zolderruimte was niet nodig, toch moest er elders voldoende bergruimte zijn.
Van op straat bekeken, heeft de woning een vreemde oriëntatie. Ze ligt dertig meter van de straatgrens af, in een landelijke context met boerderijen en kastelen. De woning van de bouwheer paste dan ook best in dat plaatje. Het interieur mag dan wel volledig wit zijn, die wordt doorbroken door de warmte van een opgewaardeerde parket.
Compact gebouw
Het concept gaat uit van een compact gebouw met zeer grote eenvoud op vlak van structuren en technieken. Een concreet voorbeeld is de smalle strook aan de linkerzijde waarin alle technieken en bergruimten geborgen zitten.
Een eerste opvallend gegeven is de oriëntatie van de zithoek naar de grote voortuin. Een bizarre keuze aangezien de zitruimte zo in het noordelijke gedeelte kwam te liggen. “Toch is deze keuze logisch en heeft ze zelfs een meerwaarde doordat de zithoek nu mooi uitgelicht is. Hier werd een tableau vivant gegenereerd. Vanuit dit grote raam kijk je zo uit op een mooi landschap,” aldus de architect.
Ook de andere kamers zijn met veel zorg georiënteerd. “De badkamer en de slaapkamers van de ouders zijn oostelijk georiënteerd. Bij het ontwaken worden deze kamers dus mooi uitgelicht. De slaapkamers van de kinderen zijn dan weer westelijk georiënteerd zodat ze er bij warme temperaturen gemakkelijk kunnen studeren.”
De lichtpunten – bijna overal spotjes –werden symmetrisch gepositioneerd, in de nachthal telkens een spotje bij een slaapkamerdeur, in de badkamer twee boven het bad.
De architect stelt dat de woning een mooi samenspel van licht en schaduwen is. De vrij donkere buitengevel contrasteert met de lichtheid in het interieur. “Licht bepaalt de atmosfeer, maar toch hebben we kunnen bezuinigen op raamoppervlakte. De kunst is om de ramen zo perfect mogelijk te positioneren dat er toch voldoende licht binnenvalt.”
Prijsbewust
Om het voorontwerp en zo ook de grootte van het volume op te maken, deelt de architect het totaalbudget door een eenheidsprijs per vierkante meter. Zo wist de bouwheer waar hij aan toe was.
Budgetten voor luxueuze afwerking hoefden voor hem ook niet. Domotica, wellness of exclusieve verlichting waren niet nodig. Peter Vlaminck: “Samengevat mogen we stellen dat de uitwerking prijsbewust maar ook zeer functioneel is.“
Energie
De beperkte glasoppervlakte levert een interessant K- en E-peil op. De gascondensatieketel maakt het energieverbruik interessant. De gelijkvloerse verdieping krijgt zijn warmte via vloerverwarming. Zo stijgt de warmte niet alleen minder snel, er zijn ook geen radiatoren die onnodig muurruimte innemen. In de kinderkamers hangen convectoren onder de ramen, in de badkamer een buisradiator. De ventilatie gebeurt volledig mechanisch. Dat liet toe alle leidingen en ventielen te integreren, bovendien is de uitwerking van de ramen niet verstoord door roosters.
Bron: Belgisch Budget Bouwboek (2011).
Architect: Peter Vlaminck