Energie
Milieu

Thuisbatterijen en elektrische auto's moeten het energienet in balans brengen

Het is een veelgehoord argument bij tegenstanders van groene energie: we kunnen niet overschakelen op 100% groene stroom, want soms schijnt de zon niet en waait het niet. Het is natuurlijk iets complexer dan dat, want er zijn ook andere bronnen van groene energie en er wordt wel degelijk onderzoek verricht naar grootschalige energieopslag. Toch is het ook niet compleet van de pot gerukt en wachten een aantal uitdagingen ons op. Hierbij wordt er steeds meer verantwoordelijkheid gelegd bij particuliere energieverbruikers.

De thuisbatterij is veelbelovend, maar staat nog niet helemaal op punt

Een thuisbatterij is de ideale oplossing om de energie van de eigen zonnepanelen op te slaan. In het verleden was een thuisbatterij niet nodig. De terugdraaiende teller zorgde er al voor dat het elektriciteitsnet een virtuele thuisbatterij was. De overheid maakte de thuisbatterij eigenhandig overbodig. Dat beleid heeft men intussen al losgelaten.

De terugdraaiende teller werd al afgeschaft en bovendien zal er vanaf volgend jaar met het capaciteitstarief worden gewerkt. Hierbij zal een deel van de energiefactuur niet langer louter afhankelijk zijn van hoeveel energie je verbruikt, maar ook van het piekvermogen. Dit is het hoogste kwartiervermogen dat de digitale meter in de loop van een maand registreert. Tegelijkertijd de wasmachine, de droogkast, de vaatwasmachine en de oven gebruiken, wordt dan afgestraft en gespreid energie verbruiken wordt interessanter gemaakt. En daarvoor is een thuisbatterij natuurlijk de ideale oplossing. Tot 2024 kan je bovendien nog een premie voor de aankoop van een thuisbatterij krijgen.

Toch zijn er ook sceptici die niet geloven in de thuisbatterij. Het is namelijk een stevige investering, niet iedereen kan zomaar ergens een batterij ter grootte van een koelkast neerpoten en de terugverdientijd is momenteel nog heel beperkt. Minister van Energie Zuhal Demir waarschuwde er onlangs nog voor dat sommige installateurs te optimistische inschattingen maken. Daarom heeft de Vlaamse overheid, in samenwerking met de UGent, een simulator ontwikkeld die inzicht biedt in de terugverdientijd van de thuisbatterij.

De elektrische auto als thuisbatterij van de toekomst

Momenteel zien experts vooral perspectieven in V2H (vehicle-to-home). Op termijn zal de elektrische auto de standaard zijn en dan heeft het gros van de Vlamingen meteen een grote batterij in de garage staan. Bij V2H wordt de opgeslagen energie niet alleen gebruikt om te rijden, maar ook om het huis van stroom te voorzien. In België hinken we op dit gebied nog wat achter. In Nieuw-Zeeland zijn er bijvoorbeeld wel al commerciële V2H-systemen voor particulieren te verkrijgen. Daarnaast zijn bidirectionele stekkers duurder, zijn de meeste autobatterijen niet geschikt voor bidirectional charging en hebben veel Belgen nog geen elektrische auto.

Er lijkt wel wat te bewegen en steeds meer fabrikanten maken werk van geschikte batterijen, terwijl de elektrische auto er ook voor particulieren echt wel zit aan te komen. De zakelijke elektrische auto zal op termijn als tweedehands auto de particuliere markt veroveren, terwijl ook nieuwe modellen steeds betaalbaarder worden. Vandaag is het misschien nog iets te vroeg, maar bij toekomstige renovatiewerken doe je er alvast goed aan om bekabeling voor een elektrische laadpaal te leggen en om de PV-installatie klaar te maken voor het extra energieverbruik.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in