Huur- en isolatiepremie is ideaal voor huurwoningen

Gewijzigd op 10/05/2019 door Redactie Habitos.be

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters lanceerde in Hasselt ‘Huurhuis isoleren? Fluitje van een cent’; een campagne rond de huur- en isolatiepremie, en dit samen met het Vlaams Energieagentschap en distributienetbeheerder Fluvius. Enkele jaren geleden werd deze premie in het leven geroepen om de slechte kwaliteit en energie-efficiëntie van huurwoningen op te krikken. We merken dat deze extra hoge premie niet voldoende bekend is bij de doelgroep. Deze campagne is er dan ook volledig op gericht om zowel huurders als verhuurders beter te bereiken en hen te informeren over het nut van de huur- en isolatiepremie.
isolatiepremie
© 1
“De private huurmarkt in Vlaanderen is goed voor ruim 19 procent van ons woonpatrimonium. Dit komt overeen met ongeveer 550.000 woningen. Huurwoningen zijn vaak van minder goede kwaliteit dan woningen in eigendom en scoren ook lager op het vlak van energiezuinigheid. Zeker kwetsbare gezinnen huren vaak noodgedwongen een energieverslindende woning op de private markt”, aldus Luc Peeters, administrateur-generaal van het Vlaams Energieagentschap. Een van de oorzaken hiervan is dat verhuurders minder geïnteresseerd zijn in energetische renovaties omdat ze er weinig belang bij lijken te hebben, aangezien ze niet zelf de energiefactuur moeten betalen. Voor huurwoningen op de private markt, bewoond door kwetsbare huurders, zijn er nochtans extra hoge isolatiepremies beschikbaar.

Alle woningen moeten op termijn energiezuinig worden. Dakisolatie en hoogrendementsbeglazing zijn een absolute prioriteit. Voor huurwoningen zijn er zeer interessante energiepremies, maar veel huurders en verhuurders zijn hier niet van op de hoogte. Daarom zet het Vlaams Energieagentschap en Fluvius de campagne ‘Huurhuis isoleren? Fluitje van een cent’ op poten, om het doelpubliek beter te informeren.


Drie investeringen

Je kan een huur- en isolatiepremie krijgen voor drie investeringen: dakisolatie, hoogrendementsbeglazing en na-isolatie van een bestaande spouwmuur. Maximaal bedraagt de premie 20 euro per vierkante meter dak- of zoldervloerisolatie, 85 euro per vierkante meter hoogrendementsglas en 12 euro per vierkante meter spouwmuurisolatie. Daarnaast worden huurders en verhuurders ook maximaal ontzorgd door een projectbegeleider, om hen zo een stevig duwtje in de rug te geven. Deze projectbegeleider stelt zelf een aannemer aan en vraagt ook de premie aan bij de distributienetbeheerder. Huurders en verhuurders hoeven dus niks te doen. De projectpromotor krijgt ook 200 euro premie voor de projectbegeleiding.


Voorwaarden

Er zijn twee voorwaarden om in aanmerking te komen voor een huur- en isolatiepremie: ofwel gaat het om een private huurwoning met een huurprijs van maximum 521,69 euro of 571,69 euro in de centrumsteden en Vlabinvestgebied (rond Brussel), ofwel behoort de kwetsbare huurder tot een specifieke categorie (onder meer beschermde afnemers, huishoudens met een budgetmeter, prioritaire doelgroepen bij de energieleningen, huurders bij een sociaal verhuurkantoor, lokaal bestuur of OCMW).


Cijfers

In 2017 werden 783 huur- en isolatiepremies toegekend In 2018 steeg dit aantal tot 825, goed voor een totaalbedrag van ruim 1 miljoen euro. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar waren er 210 dossiers. 

De huur- en isolatiepremie is te weinig bekend bij de doelgroep. Een nieuwe website biedt de nodige informatie nu op een toegankelijke manier aan. Zowel huurders als verhuurders komen snel te weten of ze in aanmerking komen voor deze zeer interessante energiepremies. Bovendien zorgt een projectbegeleider ervoor dat de werken snel en efficiënt worden uitgevoerd. Tom Ceuppens, Directeur Klantwerking Fluvius: “Fluvius verbindt niet alleen netten maar vooral mensen. Ook wie het moeilijk heeft kan op ons rekenen. Dankzij onze ‘huur -en isolatiepremie’ voor kwetsbare huurders stijgt het comfort in hun huurwoning en daalt hun energiefactuur.”



Campagne ‘Huurhuis isoleren? Fluitje van een cent.

Burgers informeren, start in eerste instantie met het aanbieden van informatie op maat van de doelgroep. Alle communicatie werd in een nieuw jasje gestoken: een informatiefolder, een attractieve website, webfilm. Ook via sociale media komt er een uitgebreide campagne. ”Uit onderzoek bleek dat de huur-en-isolatiepremie te weinig bekend en te ingewikkeld is. De nieuwe website biedt de informatie veel eenvoudiger aan. Zowel huurders als verhuurders komen snel te weten of ze in aanmerking komen voor deze interessante premies”, zegt Taha Riani van communicatiebureau Allyens.


Voor meer info over de premie: klik hier

Bron: Vlaams Energieagentschap 

vlaanderen is energie
© 1