Bouwwerken

Xella introduceert ‘Build over water'

Aanbevolen partners

Logo Sto NV

Als voorloper in duurzaamheid zet Xella samen met vijf andere fabrikanten van bouwmaterialen zijn schouders onder het project ‘Build over Water’ (BOW) dat een antwoord geeft op het groeiende mobiliteitsprobleem op de Vlaamse wegen. ‘Build over Water’ is een gezamenlijk initiatief met het Vlaams Instituut voor Openbare Werken en Mobiliteit (VIM) en de sectororganisaties Feproma (Federatie van producenten van bouwmaterialen) en Fema (Federatie van handelaren van bouwmaterialen).


Met dit project onderzoeken de initiatiefnemers of het concept van Regionale Watergebonden Distributiecentra een oplossing biedt voor de mobiliteitsproblematiek die de bouwsector ondervindt. Indien het proefproject na evaluatie succesvol blijkt, wordt ‘Build over Water’ in heel Vlaanderen uitgerold.

Met 7 - 8% van het BNP is de bouwsector een belangrijke economische speler in België. Dat merken we ook op onze snelwegen waar dagelijks veel vrachtverkeer op weg is met bouwmaterialen. Het Vlaams Ministerie van Openbare Werken en Mobiliteit becijferde dat er jaarlijks ruim 60 miljoen ton gepalletiseerde goederen worden vervoerd over de Belgische snelwegen. Er bestaan echter onvoldoende benutte alternatieven voor het transport over de weg. Zo bieden de waterwegen alleen al voor het segment van de bouwmaterialen een alternatief voor 6 à 7 miljoen ton goederen per jaar. Om palletvervoer via de binnenvaart te promoten, investeert Xella in het project ‘Build over Water’.

Het project startte met een eerste proefvaart in december 2011 en omvat in totaal 20 proefvaarten. Gedurende de looptijd van het proefproject stellen De Haven van Genk en logistiek dienstverlener Despriet uit Harelbeke hun watergebonden terreinen, infrastructuur en rollend materieel ter beschikking van zes deelnemende fabrikanten van bouwmaterialen, waaronder Xella.


Xella kiest voor duurzaamheid

Xella vervoert jaarlijks 454.000 ton bouwblokken zoals YTONG, Hebel en Silka via de Belgische snelwegen. Door een deel van deze bouwmaterialen te transporteren via de waterwegen en zo de Belgische snelwegen te ontlasten, verkleint Xella de ecologische voetafdruk van het bedrijf en verbetert het de eigen en algemene mobiliteit.

Sinds de start van het project in december 2011 werden door Xella een 1000-tal paletten met YTONG vervoerd van Antwerpen naar Genk. Hiermee spaarde Xella inmiddels meer dan 33 vrachtwagen transporten met gemiddeld 30 paletten bouwstenen uit. De paletten met YTONG worden op de Xella-site te Burcht tot aan de laadkade op de Schelde gebracht en vervolgens via de aansluitende waterwegen naar het depot in Genk vervoerd. Daar kunnen de YTONG-paletten door de klanten worden opgehaald om ze naar hun eindbestemming te brengen.

“Dit project kadert volledig in de duurzaamheidsstrategie van Xella dat het naast het produceren van milieubewuste bouwmaterialen en- methodes ook investeert in processen die de ecologische voetafdruk van het bedrijf verkleinen. Xella is bij uitstek een maatschappelijk verantwoorde onderneming en dit beperkt zich niet tot de productie van duurzame bouwmaterialen maar tot alle processen en omgevingsfactoren die hierbij komen kijken. Het zoeken naar alternatieve en meer duurzame transportmogelijkheden ligt dus volledig in lijn met onze bedrijfscultuur en –strategie,” aldus Nicole Wuyts, marketing manager Xella België.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in