Nadenken over bouwen

Vakman voor dringende herstelling blijft moeilijk vindbaar

Zelfs tijdens de crisis is het moeilijk een vakman te vinden voor een dringende herstelling aan de woning. Niet alleen dat, de wachttijden voor de herstelling zijn lang en het gebeurt ook al eens dat de vakman niet komt opdagen. Dat is één van de resultaten uit een onderzoek van VAB-Woningbijstand.


VAB-Woningbijstand legde een enquête voor aan 1.775 Vlaamse gezinnen. Uit dit onderzoek blijkt dat er problemen zijn op het vlak van beschikbaarheid en interventietijd van vakmannen.


Interventietijd van de vakman

Het is niet evident te verwachten dat je voor een dringende reparatie dezelfde dag een vakman kan strikken. Bij dringende gevallen –waar binnen de 3 uur hulp wordt verwacht- loopt de wachttijd in 4 op de 10 gevallen op tot minimaal 2 dagen. Een waterleiding die springt, je sleutel die afbreekt in het slot, elektriciteitspanne, de verwarming die stuk gaat net op het moment dat er bezoek komt… Het zijn dingen die regelmatig gebeuren - meestal op het meest foute moment. Heel vervelend als je dan meer dan 2 dagen moet wachten op hulp van een vakman. Meer dan 1 op de 5 moet bij een dringende herstelling trouwens langer dan een week wachten.


Welke zijn de dringende pechgevallen?

De meest voorkomende problemen zijn voornamelijk op het vlak van sanitair en verwarming. Meest voorkomend zijn een verstopte afvoerbuis of een verstopt toilet, een gesprongen leiding van een buitenkraan door de vrieskou. Op verwarmingsvlak durft de ketel al eens niet aanslaan, kan een thermostaat kapot gaan of een radiator lekken.
Derde in rij zijn elektrische problemen. Daar gaat het vooral op kortsluitingen of kapotte zekeringen.


Beschikbaarheid van de vakman

Zoek je een loodgieter, elektricien of schrijnwerker voor een klusje in huis? Uit het VAB-onderzoek blijkt dat de zoektocht naar een geschikte en bereidwillige vakman niet altijd van een leien dakje loopt. 1 op de 4 mensen die de afgelopen 3 jaar een beroep deden op een vakman voor een werk aan hun woning moesten meerdere vakmannen contacteren.
1 op de 7 heeft zelfs 3 of meer vakmannen gebeld alvorens ze iemand te pakken konden krijgen die de herstelling wou/kon uitvoeren.


Reden van ontevredenheid?

Uit de enquête blijkt verder dat de voornaamste oorzaak van ontevredenheid het feit is dat de vakman zijn afspraak niet aanpast volgens de beschikbaarheid van de klant en dus weinig soepel is.
In 1 op de 6 gevallen komt de vakman niet opdagen na het maken van een afspraak.
1 op 7 deelnemers aan het VAB-Woningbijstandonderzoek liep door het wachten gevolgschade op. Bijv. door een leidinglek komt er vocht in de muren, het parket is beschadigd door lek in het dak, vaatwasser stuk door kapotte leiding, aluminium panelen geroest door waterlek, door een leidinglek moet de badkamervloer vernieuwd worden,…
Toch zijn deze dringende herstellingen meestal snel en eenvoudig op te lossen. De klanten zijn meestal wel tevreden over het resultaat van de werken en hebben geen problemen met het kostenplaatje.

Uit het onderzoek concludeert VAB dat er behoefte is aan snelle interventies en beschikbare vakmannen.
De pechvogel wil in dringende gevallen binnen de 3 uur een vakman ter plaatse om onveilige situaties in huis zo snel mogelijk op te lossen en de leefbaarheid weer te garanderen. Nu moet hij in 4 op de 10 gevallen minimaal 2 dagen wachten op een dringende herstelling. Het risico op schade aan de woning, wordt door het wachten op de feitelijke interventie vergroot. 1 op de 7 lijdt hierdoor gevolgschade.
7 op de 10 ondervraagden zou het interessant vinden om één enkel telefoonnummer te hebben voor alle herstellingen aan de woning. De consument wil bij onverwachte pech thuis graag één centraal nummer met een direct aanspreekpunt waar hij 24 uur per dag, 7 dagen op 7 terecht kan voor alle soorten pechsituaties i.v.m. elektriciteit, verwarming, sanitair, daken en goten, deuren, ramen en sloten.

Meer info: www.vabwoningbijstand.be

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in