Bouwwerken
Architectuur

Fiets- en wandelbrug over de Schelde: "Dit wordt een ongelofelijk icoon voor onze stad"

Groot nieuws voor Antwerpen: er komt er een fiets- en wandelbrug over de Schelde, dit ter hoogte van de Kennedytunnel. De brug heeft een hefbrug-gedeelte van wel 130 meter en een vast gedeelte. Het hefbrug-gedeelte is met zijn 130 meter een van de langste hefbruggen ter wereld. 

Na verscheidene opties (een brugconstructie, een geboorde tunnel, een zinktunnel) te bekijken werd de knoop doorgehakt: de nieuwe Schelde-oversteek wordt een fiets- en wandelbrug. 

Hoe die er precies zal uitzien, is nog niet duidelijk. Alsook de kostprijs en kostprijs en de startdatum van dit project liggen nog niet helemaal vast, maar de kostprijs wordt nu geschat op zo'n 200 miljoen euro. 

Schepen Koen Kennis (N-VA) vertelt in "De wereld vandaag'" op Radio 1 dat hij ervan overtuigd is dat dit project een grote aantrekkingskracht zal hebben voor de fietsers en voetgangers in Antwerpen. Hij hoopt in ieder geval dat het een icoon wordt voor zijn stad.  

Burgemeester Bart De Wever (N-VA) bevestigd dit.

"We verwezenlijken de droom van vele Sinjoren", zegt hij in een persbericht. "De brug wordt een ongelofelijk icoon van onze Scheldestad."

De meeste schepen - zeker de binnenvaart - zullen altijd onder het vaste gedeelte kunnen varen, omdat de brug zich zelfs bij springtij op zo'n 13 meter boven het water zal bevinden. Het vaste gedeelte zal zich aan de linkeroever-kant bevinden. Voor de grotere zeeschepen is er een tweede gedeelte voorzien: de hefbrug. Deze is zo'n 130 meter lang en kan naar boven gehesen worden wanneer nodig. 

Er wordt vermoed dat de hefbrug zo'n 800 keer per jaar omhoog gehesen zal worden. Dit zal meestal op voorhand aangekondigd worden zodat fietsers en wandelaars op tijd op de hoogte zijn.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in