Tuinarchitect
Tuinhuisjes/carports

Een eigen autowerkplaats in de tuin: hieraan moet je allemaal denken

Van zelf je auto polieren tot een compleet motorblok vervangen: wie aan auto's wil sleutelen, heeft plaats nodig. Voor hobbyisten klinkt het aanlokkelijk om een bijgebouw te plaatsen in de tuin, maar dit mag niet zomaar. Hierbij is de medewerking van een architect namelijk al snel verplicht. Daarnaast dien je rekening te houden met een flinke investering, ook voor wat de verdere inrichting betreft, en met je buren. Hierdoor kan een doe-het-zelfautowerkplaats een goed alternatief zijn.

Optrekken van een bijgebouw in de tuin

In de praktijk zal je voor het optrekken van een eigen werkplaats een vergunning nodig hebben en krijg je te maken met de architect. De architect is dan ook het eerste aanspreekpunt bij vragen over de te treffen maatregelen. Voor een eigen autowerkplaats is het bijvoorbeeld belangrijk dat de vloer vloeistofdicht is. Bij auto's kom je namelijk in contact met oliën en brandstoffen en het is niet de bedoeling dat de bodem wordt verontreinigd, want de gevolgen van een bodemverontreiniging zijn dan ook niet min. Bij het optrekken van een nieuwe autowerkplaats kan je hier alvast rekening mee houden door een vloeistofkerende vloer aan te leggen. Denk verder aan een goede geluidsisolatie, zodat buren en omwonenden geen hinder ondervinden.

Garagepoort plaatsen

Een eigen autowerkplaats kan natuurlijk niet zonder een garagepoort, zodat je de auto vlotjes binnen en buiten kunt rijden. Je hebt de keuze tussen een manuele garagepoort en een elektrische garagepoort, maar dit laatste krijgt in principe altijd de voorkeur. Dergelijke garagepoorten dienen aan strenge Belgische normen te voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld over een beveiliging tegen veerbreuk beschikken en ze dienen verschillende multiveren met dunne windingen te hebben, zodat je vingers er niet tussen kunnen klemmen.

Inrichting van de autowerkplaats

Bij de inrichting van je autowerkplaats kan je zo ver gaan als je zelf wilt. In ieder geval heb je opbergruimte nodig en kan je niet zonder veiligheidsmiddelen, zoals een brandblusapparaat en een branddeken. Een hefbrug is eveneens een meerwaarde als je aan je auto wil werken. Zo kan je eenvoudig en veilig aan de onderkant. Er bestaan verschillende soorten hefbruggen, zoals een schaarhefbrug en een tweekolomshefbrug. Er zijn zelfs mobiele hefkolommen. Als de beschikbare ruimte beperkt is, kies je het best voor een inbouwrijbanenschaarhefbrug. Dergelijke bruggen verdwijnen in de grond, zodat de rest van de ruimte nadien opnieuw beschikbaar is. Reken hierbij op een flink prijskaartje. Ter indicatie: bij Autec betaal je zo'n 21.000 euro voor de inbouwrijbanenschaarhefbrug ASW5009TWF/52. Een wielvrije hefbrug als de ALH3226TC2 is flink goedkoper en kost er zo'n 6.000 euro.

Doe-het-zelfautowerkplaatsen als alternatief

Een eigen autowerkplaats brengt met andere woorden heel wat kosten met zich mee en je mag niet zomaar vergunningsvrij een groot bijgebouw optrekken. Vraag je dan ook af of het de investering wel waard is. Er bestaan doe-het-zelfautowerkplaatsen waar je eventueel terechtkunt. Vaak kan je dan per dag of dagdeel een werkplaats, een autobrug en gereedschap huren voor een aangenaam prijsje. Bovendien kom je er ook in contact met andere hobbyisten en kunnen jullie kennis en ervaringen uitwisselen.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in