Tuinhuisjes/carports

Praktische voorbeelden (in huis)

Een fietsenstalling of fietsenberging in de tuin, langs het huis of tegen het huis... Als je veel plaats hebt in de tuin, kun je voor de fietsen wel een leuke berging maken, al dan niet overdekt. Ook in het tuinhuis, de tuinberging of onder de carport en in de garage kun je de fietsen stallen.
Maar wat als je géén plaats buiten hebt, omdat je in een rijwoning of op een appartement woont? Mobiel 21 gaf ons enkele leuke tips voor een handige fietsenstalling in huis.

Fiets in de kast

Een lage of halfhoge kast blijkt soms een ideale fietsenstalling. Zij onttrekt fietsen en toebehoren aan het oog, grenst ruimtes af en biedt bovenaan een extra afzetvlak dat nuttig of decoratief kan worden gebruikt
  • In Mechelen trokken de bewoners van een rijwoning naar Jacco Design met een eigen ontwerp voor een lage kast als fietsenberging. De kast en de glazen wand vormen de grens tussen hal en leefruimte. Het daglicht kan ongehinderd binnensijpelen en de openheid blijft intact. De kast is ontworpen op maat van twee fietsen met kinderzitje.
  • Ook in Lier hadden de architecten Voet & Theuns eenzelfde idee. De kast en de glazen wand scheiden de gang van de keuken. In de kast is ruimte voor vier fietsen, helmen, hesjes en ander toebehoren. De vouwdeuren van de fietsenstalling gaan open zonder extra plaats in te nemen

Fietsenstalling in huis

Wie een ingrijpende verbouwing of een nieuwbouw plant, kan al van in de ontwerpfase rekening houden met de komst van een fietsenstalling. Deze voorbeelden bewijzen hoe je creatief kunt omgaan met zo een inpandige fietsenberging
  • Ypsilon Architecten in Gent gingen voor een fietsenberging in huis. De fietsenberging annex wasplaats leunt aan tegen de noordelijke voorgevel met raam, is door een halfhoge muur gescheiden van de keuken en ligt iets dieper, zodat licht en zicht behouden blijven. Als dat thermisch en akoestisch nodig zou zijn, kunnen we eventueel nog een binnenraam plaatsen.
  • Een stadswoning in Leuven kreeg van architect Patrick Vander Avort aan de voorzijde een fietsenstalling in plaats van een inpandige garage. De stalling is in het bouwvolume getrokken en afgesloten met een transparant metalen raster, zodat de fietsen droog en veilig staan en het daglicht toch nog kan doorsijpelen naar het dieper gelegen raam

Doordachte oplossingen voor de fiets in huis

Een fiets probleemloos een rijtjeshuis binnenloodsen is niet vanzelfsprekend. Maar soms volstaan beperkte ingrepen om de nodige bewegingsruimte te creëren.
  • Ontwerper Gerrit Verbeeck van Honk Architecten lostte het niveauverschil van 50 cm tussen straat en terras op met een zeven meter lang hellend vlak, dat van de voordeur tot achter loopt. De fietsen kunnen nu naar keuze op het terras of in de gang worden gestald.
  • Voor een ander rijhuis bedacht Gerrit een kort maar steil hellend vlak met twee trapjes. Om de fietsen te kunnen stallen is daarbij niet alleen de hal maar ook de voordeur breder gemaakt

Fietsen stallen in de hoogte

Als er echt geen mogelijkheid is om ruimte vrij te maken, kan je altijd terugvallen op ophangsystemen. Ook in een smalle gang waar fietsen de vrije doorgang belemmeren, kan deze oplossing uitkomst bieden.

Praktische oplossingen van rijhuisbewoners:

  • Ophangsysteem in de leefruimte, soort van fietskapstok, ...
  • Wheelylift systeem, waarbij je de fiets op zijn achterwiel kantelt en dan het voorwiel op de bol van het toestel plaatst. Dus de fiets even omhoog en de hydraulische lift doet de rest. Zodra de fiets is opgetrokken, duw je hem dichter tegen de muur zodat de doorgang vrij is. Onder de fiets blijft voldoende ruimte om andere tweewielers tegen de muur te stallen
  • Architect Veerle Desaeger bekleedde de achterwand van het toilet in de hal met aluminium platen die tegen een stootje kunnen. Aan haken op maat hangen de kinderfietsen

Fietsen stallen in de buurt van de woning

Rijhuizen bieden niet veel mogelijkheden om de fietsen rondom de woning te stallen, tenzij er een voortuin is. Maar die lukraak volproppen met allerlei bouwsels is niet meteen de meest aangewezen manier. Het is niet alleen funest voor het straatbeeld, maar het kan ook een overtreding vormen van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen. Tijdig informatie inwinnen en eventuele plannen eerst kritisch evalueren is de boodschap.
  • Fietsenstalling opgebouwd uit metalen steunen en draadnetten, lavastenen en lichtstraatpanelen. Zij biedt onderdak aan acht fietsen en een tandem en is alleen bereikbaar via een afsluitbaar hekje naast de woning
  • Kant-en-klare fietskasten (bv. van 175 x 215 cm) kunnen volledig afgesloten worden en waarin drie fietsen passen. Dankzij de geringe hoogte van 130 cm volstaat een lage haag om de berging aan het oog te onttrekken. De regenwaterdichte kast is uitgevoerd in vurenhout en het opklapbare deksel is voorzien van gasveren

Collectieve fietsenstallingen

In appartementsgebouwen, sociale woningen en andere groepswoningbouw zijn collectieve fietsenstallingen een noodzaak. Hier is een belangrijke taak weggelegd voor de architect. Enkele inspirerende voorbeelden.
  • A33 architecten ontwierp een appartement voor sociale huisvesting in Antwerpen, inclusief ruime fietsenberging. Op het gelijkvloers is een hap uit het volume gesneden waarin de fietsenberging zit. De fietsstalling is toegankelijk via een deur in de houten buitenafwerking. Opake beglazing op de hoek laat overdag het zonlicht binnenvallen
  • Architectenbureau De Beenhouwer deed in Aalst ongeveer hetzelfde voor sociale appartementen. De fietsenstalling vlakbij de openbare weg is overdekt en beveiligd met een transparante houten structuur
Bron: Fiets Suite van Mobiel 21

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in