Vloeren

Meubilair wordt almaar trendgevoeliger

Aanbevolen partners

Logo Nordex
Klinkers en tegels voor binnen en buiten
Forbo flooring
Wanneer je pakweg 10 jaar geleden een salon of ander meubilair kocht, zat je geheid goed voor heel wat jaren. Nu is meubilair meer en meer een mode-item geworden. De trends hebben ook greep gekregen op het salon en de kast in de woonkamer. Wat koop je wanneer je mee wil zijn en wat doe je zeker niet? Wij legden ons oor te luister bij enkele experts. Hieronder een overzicht.


Dat het meubilair sinds deze eeuw sterk trendgevoelig is geworden, is volgens de specialisten niet vreemd. Mensen besteden meer aandacht aan wonen. Enerzijds brengen we vanuit de hang naar cocooning meer tijd door in de eigen woning. Anderzijds zijn er de medioren. Deze leeftijdsgroep van 45- tot 60-jarigen bestaat voor een groot deel uit tweeverdieners waarvan de kinderen het huis uit zijn. Deze medioren krijgen hierdoor meer tijd en kapitaal om die vrije tijd in te vullen. Aangezien die tijdsbesteding voor een groot deel in de eigen woning gebeurt, gaan ze die met zorg verbouwen en herinrichten. Hierdoor laten ze zich inspireren door de jongere generaties, waardoor ze weer sneller bij trendgevoelige aspecten uitkomen.
Die evolutie maakt dus ook dat er binnen het meubilair meer interesse is in trendy producten. Iets waar de markt natuurlijk graag op inspeelt.

Materiaalgebruik
De beste graadmeters om te weten wat in of out is, zijn de internationaal gerenommeerde meubelbeurzen zoals die van Milaan of Keulen. Daar viel dit voorjaar weer heel wat nieuws te rapen. Op het vlak van materiaalgebruik schoven de designers en grote merken onder meer de kleurige hoogglanslakken, het white-wash eiken en donkere houttypes zoals Wengé of grafiet-eiken naar voren als het van het.

De salons op basis van deze materialen worden graag gecombineerd met bling-blingstoffen of ook een combinatie van leder met stof. Binnen deze stoffengroep komen zijde en fluweel ook weer op.
Bloempatronen en historische dessins zetten de toon in de afwerking van de stoffen.

Technische snufjes
Sommige meubelmerken grijpen ook graag terug naar de retrolook van de jaren ’70 met onder meer bloemmotieven of designer barok. Vormelijk zien we de opkomst (of terugkomst) van zitkuilen en kubuselementen. Deze elementen laten toe om de meest uiteenlopende combinaties te maken met een salon. Die elementen worden steevast in sobere lijnen uitgevoerd, zonder franjes. Wie niet van deze kubuselementen houdt, zit ook nog goed met de chaise longue of een loungebank.

Wat ook opvalt zijn de nieuwe technische snufjes op het vlak van zitcomfort. De banken kunnen worden uitgerust een draaibare of kantelbare voet. De voetbank kan worden uitgeklapt, de rugleuning versteld. En ook stoelen of banken met massagefuncties maken meer en meer hun opkomst.
Daar waar kleuren vroeger 3 tot 4 jaren in de mode waren, is dat nu nog pakweg een jaar. De accentkleuren bij uitstek van dit moment zijn mosterdgroen en geel, terwijl wit en bruin veelal als basiskleur worden gebruikt. Grafiet en brons zijn dé nieuwe kleuren.

Huiselijk comfort
Inspelend op de hang naar cocooning wil het meubilair in zijn concept en uitstraling een gevoel van huiselijk comfort en welbehagen teweeg brengen. Het meubilair moet als het ware beschermen tegen de killere, sombere en harde buitenwereld.
Dit vertaalt zich ook in minder accessoires in het interieur. Maar de accessoires die gebruikt worden, mogen prominenter aanwezig zijn. Dit kan door hun kleur, vorm of detaillering.

De veranderingen in het meubilair hebben ook hun weerslag op het volledige interieur van de leefruimte. De leefruimte wordt niet meer opgedeeld in aparte kamers, maar wonen, eten, werken en ontspannen – soms zelfs slapen – vloeien meer en meer in elkaar over. Dit vertaalt zich in interieurs met een hoog ‘feel good’ gehalte met frisse warmte als belangrijkste ingrediënt. Harde vloeren worden afgewisseld met warme zachte (hoogpolige) tapijten.
Door het in elkaar overlopen van de verschillende functies winnen ook openheid en licht in het interieur aan belang.

Out
Door deze hang naar soberheid en eenheid, is alles wat te bombastisch is, zoals krullen, tierlantijnen of andere opvallende franjes absoluut passé. Te veel druk, te veel kleur, kleine karpetten of tapijten, amateuristische kunst en dies meer laat je best achterwege als je ‘mee’ wil zijn.
Maar dat geldt dan ook weer voor zwart-wit interieurs zonder kleuraccenten, extravagante ontwerpen of eenzelfde vloerbekleding door de hele woning.
Kortom, de designers van vandaag streven naar een meubilair of een ruimte die eenvoud biedt en waardoor je volledig kan ontspannen. Alles wat daar haaks op staat, hoort er niet in thuis.

Stijlen
De stylistes van Meubelen Heylen uit Peer brainstormden rond de meubelstijlen die het momenteel goed doen. Zij tippen ‘Rebel’, een stijl die met een kleurrijke mix inspeelt op jong wonen. Het meubilair binnen deze stijl staat voor compromisloos inrichten of een interieur waar je je eigen stempel op kan drukken.
Voor wie het verrassend anders mag, biedt Discovery heel wat antwoorden. De reeks brengt de wereld bij je thuis. Je kan een constant vakantiegevoel creëren, een thuis waar oost en west elkaar ontmoeten. Met Discovery haal je andere culturen in je leefruimte.
Ook in de decoratie zien de Heylen-stylistes een verschuiving naar grote objecten of eyecatchers in het interieur. Maar dan zorgvuldig gekozen en geplaatst. Ook de verlichting speelt een belangrijke rol. Verlichting wordt een sfeerbrenger. Vooral de ledverlichting – met veranderende kleuren - en de retro booglampen zijn graag gebruikt.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in