Vloeren

1600 m² linoleum als kunst in M HKA

Bij linoleum denk je waarschijnlijk niet meteen aan kunst, maar aan vloer. Toch kan de combinatie van beiden werken. Dat bewijst het Brits/Amerikaanse duo Liam Gillick en Lawrence Weiner in samenwerking met Forbo Flooring in Het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen (M KHA).


Met zijn oppervlakte van1600 m² is het werk meteen het grootste kunstwerk in België Toch zal wie de zaal van M HKA betreedt en rond kijkt er niets van merken. Het hele werk ligt immers op de vloer, daar waar linoleum thuishoort. De witte muren en sokkels er rond zijn ongeroerd gelaten zodat deze geen aandacht op zich trekken.


Het moest en zou linoleum worden

‘Een syntaxis van afhankelijkheid:’ ontsproot uit de hoofden van de kunstenaars Liam Gillick en Lawrence Weiner; twee heren die al eerder hun strepen verdienden. Weiner, één van de grondleggers van de conceptuele kunst, diende destijds als inspirator van Gillick, maar de twee maakten nu met een gelijkwaardige status één werk. “Dat moest en zou uit linoleum vervaardigd worden” aldus Weiner.
De twee zagen dankzij Forbo Flooring hun idee gerealiseerd worden. De marktleider in marmoleum, een variant van linoleum, werd in augustus 2010 bij het project betrokken. Het bedrijf zag het meteen zitten om het 111 jaar oude linoleum extra onder de aandacht te brengen. Het duurde dan ook niet lang alvorens het kunstwerk werd uitgewerkt. Op amper tweeënhalve week tijd werd de hele oppervlakte gelegd op een zwevende ondervloer van MDF.
Het horizontale kunstwerk bestaat uit gekleurde gele, rode, witte en zwarte banen van linoleum. Daarop staan hier en daar woorden of slogans in drie talen: het Engels, het Frans en het Nederlands. Zo kan je onder meer lezen: ‘Buiten iedere gegeven context’ of ‘Op zichzelf geplooid’. “Deze in totaal 200 m² teksten werden aangebracht doormiddel van aquajet,” weet Joris Mertens de General Manager van Forbo Flooring Belux. “Deze snijtechnologie met behulp van een fijne hogedruk waterstraal is een echte puzzel, maar het resultaat mag gezien worden.”


Na drie maanden volledig afgebroken

Wat Gillick en Weiner met hun werk bedoelen, laten ze in het midden. Volgens de twee mag de bezoeker dat zelf bepalen. Zij willen alleen een dialoog openen. De zwarte – gele – en rode stroken die in een hoek langs elkaar liggen en verdacht veel lijken op de Belgische vlag – wat volgens de kunstenaars puur toeval is – zullen daar in deze tijden van communautaire twisten zeker bij helpen.
Nog tot eind mei kan je ‘Een syntaxis van afhankelijkheid:’ gaan bekijken. Daarna wordt het volledig afgebroken. Omdat het kunstwerk er slechts vier maanden ligt, vragen de kunstenaars om er zoveel mogelijk foto’s van te nemen. “Zo blijft het toch een beetje voortleven,” klinkt het. Het museum voorziet gedurende de hele tijd dat het kunstwerk er ligt zoveel mogelijk activiteiten. Bedoeling is zo om een grote groep mensen met het werk kennis te laten maken.


Meer info: Forbo Flooring 
 

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in