Aanbevolen partners

Logo Groupe Atlantic
Antargaz
Logo Bosch
Energie

Grote verwarring over opzegvergoeding

De opzegvergoeding is sinds begin dit jaar het grote pijnpunt voor de energieverbruikers. Dat meldt de ombudsman voor energie.
Met meer dan 1 000 klachten per maand begin dit jaar zijn nieuwe records gevestigd.


Energie-ombudsman Eric Houtman schat op basis van de ontvangen klachten tijdens de eerste drie maanden van het jaar dat in 2012 meer dan 10 000 Belgen zich om een of andere reden zullen richten tot de ombudsdienst voor energie. 2011 was goed voor iets meer dan 8 700 klachten. Dat was meer dan een verdubbeling vergeleken met 2010.

De eerste drie maanden had de ombudsdienst voor energie de handen vol met de opzegvergoeding. De onduidelijkheid bij welke leveranciers de opzegvergoeding is geschrapt en bij welke niet, is enorm groot, zei Houtman gisteren bij de voorstelling van het jaarverslag 2011.

Hij vreest dat heel wat energieverbruikers het noorden kwijt zijn na een serie van niet altijd gelijklopende boodschappen over de opzegvergoeding bij de leveranciers. De Belgische regering heeft dan weer de zo goed als volledige afschaffing aangekondigd. Maar deze woorden moeten nog omgezet worden in daden. Staatssecretaris van Energie Melchior Wathelet (CDH) sprak gisteren de hoop uit dat begin juli van dit jaar de opzegvergoeding geschrapt wordt. Al blijft er een uitzondering. Verbruikers die stroom kopen tegen een vaste prijs die bovendien voor langere tijd vastligt, worden niet vrijgesteld.


Groepsaankopen

Het aantal klachten over opzegvergoedingen is al in 2011 plots fors beginnen stijgen. 1.500 van de ruim 8.700 klachten ging daarover. Dat heeft volgens Houtman alles te maken met de opgang van groepsaankopen. Die hebben ervoor gezorgd dat meer en meer verbruikers hun energiecontract vroegtijdig verbreken.

De federale ombudsdienst voor Energie wees er gisteren op dat van de 8.736 klachten in 2011 er 53,5 procent ontvankelijk werd verklaard. 65procent van de ontvankelijke klachten werd al afgerond. 81procent van deze dossiers werd afgesloten met een minnelijke schikking of een regeling. Dat komt neer op bijna 2 500 klachten.

De meeste klachten waren gericht tegen Electrabel. Dit bedrijf is ook met grote voorsprong de belangrijkste energieleverancier. Zijn marktaandeel in de energieleveringen bedraagt 67procent. Electrabel was goed voor 54procent van het totale aantal klachten. In 2010 was dat nog maar 42procent.

Houtman werd tijdens de presentatie van het jaarverslag 2011 overigens geflankeerd door de splinternieuwe Franstalige ombudsman Philippe Devuyst. Daarmee is een einde gekomen aan een bijzonder lange en moeilijke zoektocht.

Bron: De Standaard

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in