Tuinhuisjes/carports

Huisje, tuintje, auto: wat is er in Vlaanderen mogelijk?

De Vlaming en zijn auto blijven onafscheidbaar. Niet voor niets verplaatsen vier op de tien Vlamingen zich enkel met hun vier wielen. Een garage of een carport kan dan niet ontbreken, want er is niks vervelender dan je auto meters verderop te moeten parkeren en te hopen dat je 'm schadeloos terugvindt. Geen garage of carport? Dan kan je eventueel overwegen om de voortuin te verharden, maar dit kan vaak niet vergunningsvrij. Omdat de regels per gemeente kunnen verschillen, is het advies in vrijwel alle gevallen identiek: informeer vooraf bij de gemeente.

Vergunningsvrij een carport plaatsen

Een van de eenvoudigste oplossingen is nog steeds een carport. In principe is een aanbouw van bijvoorbeeld een carport vergunningsplichtig, maar onder bepaalde omstandigheden is dit vervangen door een meldplicht. Dit is onder meer het geval voor een carport die tegen de zijgevel wordt geplaatst. Hierbij zijn er wel een aantal voorwaarden. Zo geldt er een maximum van 40 m² aangebouwde bijgebouwen per woning, inclusief veranda's en bijkeukens. In de zijtuin moeten ze bovendien minstens 3 meter van de perceelsgrens blijven of ze moeten tegen een aanpalend gebouw zijn gebouwd. Er is met andere woorden best veel mogelijk. Ga je bijvoorbeeld een caravan of een camionette kopen? Ook dan is een carport een mogelijkheid, want ze mogen tot 4 meter hoog zijn. Houd er wel rekening mee dat de gemeente bijkomende voorwaarden kan opleggen.

De prijs van een carport is afhankelijk van een aantal zaken. De grootte speelt natuurlijk een rol, maar ook de materiaalkeuze. Een houten carport is er bijvoorbeeld al vanaf 2.000 euro, maar voor een stalen carport moet je toch 50% hoger mikken. Ook extra keuzes, zoals een opbergruimte en afgeschermde zijkanten, drijven de prijs flink op.

Zonder vergunning een garage bouwen

Een alternatief voor een carport is een volwaardige garage plaatsen. Ook voor een garage kan er een beroep worden gedaan op de vrijstellingsregeling, waardoor er enkel een meldplicht is. Als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan (bv. niet groter dan 40 m²) is de medewerking van de architect bovendien niet nodig. Het voordeel van een garage is dat je auto nog veiliger staat. Bovendien hoef je niet naar buiten om in je auto te stappen. De prijs is hierbij sterk afhankelijk van de gebruikte materialen. Ook de eigen gevel is vaak bepalend, omdat je toch trouw wil blijven aan die stijl. Het dak, het al dan niet plaatsen van ramen en de poort beïnvloeden eveneens de prijs. Het prijskaartje ligt sowieso flink hoger dan bij een carport. Voor een eenvoudige garage van 3,5 op 8 meter, zonder ramen of poort, moet je al snel rekenen op een prijs van minstens 12.500 euro.

Van de voortuin een parkeerplaats maken

Ten slotte kan je ook van je voortuin een parkeerplaats maken zodat je geen last meer hebt van parkeerproblemen. In veel gevallen heb je een vergunning nodig voor het verharden van de voortuin, onder meer omdat dit invloed heeft op het straatbeeld, de waterhuishouding, het parkeerbeleid en de verkeersveiligheid. In de actualiteit is vaak te horen dat voortuinen onthard moeten worden in de strijd tegen grondwatertekort, maar het gaat dus om meer dan enkel dat. Ook bij een waterdoorlatende verharding blijft de vergunningsplicht bestaan. Informeer bij de gemeente vooraleer je van je voortuin een verharde parkeerplaats maakt.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in