Nieuwe kamers

Goed idee: verstelbare zit-sta bureau op je thuiswerkplek

De do’s en don’ts van thuiswerken hebben voor een groot deel te maken met de werkplek. Als die goed is ingericht kun je ontspannen aan het werk. Dan is de keukentafel een don’t en het verstelbare bureau een do.

Thuiswerkers hebben het de afgelopen periode kunnen ervaren, een hele dag aan de keukentafel werken houd je geen week vol. Meestal zit je te laag op een keukenstoel ten opzichte van de computer die op de tafel staat, de steun in je rug ontbreekt en je zit voorovergebogen op een beeldscherm te turen. Gevolg: je rug voelt stijf, de onderrug zeurt, nek en schouders doen pijn en de handen tintelen.

Na twee dagen heb je het gevoel dat je regelmatig op moet staan om het vol te houden en na een week lonkt de fysiotherapeut. Foute boel. Als je vaker thuis wilt blijven werken wordt het tijd voor op z’n minst een goede werkplek, met de juiste stoel en het juiste bureau.

Verdiep je in de richtlijnen voor bureau en stoel

Een fijne werkplek thuis heeft dan ook meer om het lijf dan louter een leuk hoekje met een tafel, stoel, prikbord en planten. Dat is enorm gezellig en zal prettig werken, maar dat laatste lukt niet zonder de juiste kantoormeubelen.

Er zijn een aantal richtlijnen voor de afstelling van de bureaustoel zoals dat je heupen iets hoger zitten dan je knieën, dat de bolling van de rugleuning van de stoel in de holte van je rug zit en dat je de onderarm ten opzichte van je bovenarm onder een hoek van negentig graden hebt. Dit zijn basisrichtlijnen. Het bureau moet daar goed op afgestemd zijn.

Werk regelmatig aan een sta bureau

Je kunt er ook voor kiezen om regelmatig aan een bureautafel te stáán. Voordat je je thuiswerkplek inricht is het goed om je te laten informeren en af te wegen of je gaat voor een sta bureau. Veel bedrijven gaan over tot zit sta bureaus kopen, en dat is voor de thuiswerkplek niet anders.

Daarnaast is het ook raadzaam om niet langer dan twee uur achter elkaar achter die laptop te zitten of te staan en zelfs iedere tien minuten even twintig seconden op te kijken of in de verte te staren. Dat lijkt overdreven, maar als je intensief werkt kan het zomaar zijn dat je wat verkrampt en als het ware een gespannen houding aanneemt. Dat is niet bevorderlijk voor de spieren. Een ontspannen houding, of je nu zit of staat, is van belang.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.