Foto-impressies van Interieur 06
Op vrijdag 13 oktober opende de biënnale Interieur '06 zijn deuren voor het professionele publiek. Habitos.be was erbij en kwam naar huis met volgende beeldverslag. Be inspired...
Een eigenwijs behang met een persoonlijke touch. Dat is het themabeeld voor de 20e Interieur Biënnale. Het is een sterk en gelaagd beeld. Een motief dat is weggeplukt uit 1968, verwijzend naar de eerste Interieur Biënnale. Details en voorwerpen die voor het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn, maar samen het motief vormen. Het is een ode aan de eregasten van de Biënnales. De traditie van de grafische Interieur campagnes wordt weer opgepikt en aangevuld met een jonge eigentijdse spirit. Het is een behangpapier met een verhaal.
Het behangpapier knipoogt naar 1968. Niet toevallig, want INTERIEUR 06 betekent de 20e editie van de Interieur Biënnale. De Biënnale werd in dat woelige jaar aangekondigd als ‘De promotie van de creativiteit op het gebied van eigentijdse wooncreativiteit’. Zou het vandaag klinken als ‘de perfecte PR campagne om trendy design aan te prijzen’? Of dekt de slogan ‘design is cool, be creative‘ eerder de lading?
Waar het woord ‘design’ toen nog beladen was met taboes en vooral een ongrijpbare en dure wereld opriep, is het begrip vandaag een gemeengoed geworden dat in verschillende vormen ons leven binnensluipt. De iPod is design. Het nieuwste flesje Armani parfum is design. En ook de NMBS, die ooit met Henry van de Velde samenwerkte, ontdekte de kracht om met een hedendaagse designer als Stefan Schöning in zee te gaan. Een nieuwe beeldentaal die het de reiziger aangenamer en gemakkelijker moeten maken. Het is duidelijk designed for you.
Ook INTERIEUR 06 reflecteert op dat nieuwe gegeven. Een internationale Zwitserse eregast die ontwerpen maakt op mensenmaat zoals zijn gestreepte kopjes voor Iittala. Degelijke en eenvoudige lijnen met heel wat ruimte voor kleurrijke humor. Het zijn ontwerpen die het publiek aanspreken. Twee modeontwerpers die tonen dat design veel verder gaat dan de snit en naad van een broek, hemd of handtas. Zij tonen het interieur van hun ontwerpen. Een tekstballon uit een stripboek als logo dat als een spraakwolkje over de campagne hangt.
Sinds 1968 bouwde de Interieur Biënnale een sterke traditie op. Twintig eregasten zoals Verner Panton, Alessandro Mendini en Philippe Starck passeerden de revue en toonden hun ontwerpen aan het grote publiek. Twintig edities lang werden ontwerpen getoond die vernieuwend waren. Ook dat was design for you.
De Interieur Biënnale is sinds 1968 uitgegroeid tot een internationaal en toonaangevend platform in de wereld van design dat al vaak werd gekopieerd, maar nooit werd geëvenaard. En daar wordt tijdens deze 20e editie niet enkel op teruggekeken, maar ook op verder gebouwd. 20 Interieur edities betekent een geschiedenis vol stijlen, een fantastische wereld vol vormen en een bouwdoos vol anekdotes.
Misschien wordt het behangpapier overplakt? Misschien vergeelt het? Of misschien overleeft het de tand des tijds? Dat is voor morgen. Vandaag ben ik van één ding zeker. INTERIEUR 06 is.... design(ed) for you.
Praktisch
Datum
14 - 22 October – 10.00 – 18.00uur
Inkom
Toegang: 10 euro
Catalogus: 20 euro
Combi-ticket: Toegangsticket & catalogus: 25 euro
Locatie
Kortrijk Xpo
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk
Belgium
T +32 56 24 11 11
F +32 56 21 79 30
Bereikbaarheid
Met de wagen:
E17 Gent-Rijsel/Lille, Afrit nr. 2 - Kortrijk-Zuid/Expo
Met de trein:
Brussel-Kortrijk (60 min.)
Gent-Kortrijk (20 min.)
Rijsel/Lille - Terminus TGV & Eurostar (30 min.)
Bus:
Kortrijk Xpo
Parking
1 euro/dag
Een eigenwijs behang met een persoonlijke touch. Dat is het themabeeld voor de 20e Interieur Biënnale. Het is een sterk en gelaagd beeld. Een motief dat is weggeplukt uit 1968, verwijzend naar de eerste Interieur Biënnale. Details en voorwerpen die voor het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn, maar samen het motief vormen. Het is een ode aan de eregasten van de Biënnales. De traditie van de grafische Interieur campagnes wordt weer opgepikt en aangevuld met een jonge eigentijdse spirit. Het is een behangpapier met een verhaal.
Het behangpapier knipoogt naar 1968. Niet toevallig, want INTERIEUR 06 betekent de 20e editie van de Interieur Biënnale. De Biënnale werd in dat woelige jaar aangekondigd als ‘De promotie van de creativiteit op het gebied van eigentijdse wooncreativiteit’. Zou het vandaag klinken als ‘de perfecte PR campagne om trendy design aan te prijzen’? Of dekt de slogan ‘design is cool, be creative‘ eerder de lading?
Waar het woord ‘design’ toen nog beladen was met taboes en vooral een ongrijpbare en dure wereld opriep, is het begrip vandaag een gemeengoed geworden dat in verschillende vormen ons leven binnensluipt. De iPod is design. Het nieuwste flesje Armani parfum is design. En ook de NMBS, die ooit met Henry van de Velde samenwerkte, ontdekte de kracht om met een hedendaagse designer als Stefan Schöning in zee te gaan. Een nieuwe beeldentaal die het de reiziger aangenamer en gemakkelijker moeten maken. Het is duidelijk designed for you.
Ook INTERIEUR 06 reflecteert op dat nieuwe gegeven. Een internationale Zwitserse eregast die ontwerpen maakt op mensenmaat zoals zijn gestreepte kopjes voor Iittala. Degelijke en eenvoudige lijnen met heel wat ruimte voor kleurrijke humor. Het zijn ontwerpen die het publiek aanspreken. Twee modeontwerpers die tonen dat design veel verder gaat dan de snit en naad van een broek, hemd of handtas. Zij tonen het interieur van hun ontwerpen. Een tekstballon uit een stripboek als logo dat als een spraakwolkje over de campagne hangt.
Sinds 1968 bouwde de Interieur Biënnale een sterke traditie op. Twintig eregasten zoals Verner Panton, Alessandro Mendini en Philippe Starck passeerden de revue en toonden hun ontwerpen aan het grote publiek. Twintig edities lang werden ontwerpen getoond die vernieuwend waren. Ook dat was design for you.
De Interieur Biënnale is sinds 1968 uitgegroeid tot een internationaal en toonaangevend platform in de wereld van design dat al vaak werd gekopieerd, maar nooit werd geëvenaard. En daar wordt tijdens deze 20e editie niet enkel op teruggekeken, maar ook op verder gebouwd. 20 Interieur edities betekent een geschiedenis vol stijlen, een fantastische wereld vol vormen en een bouwdoos vol anekdotes.
Misschien wordt het behangpapier overplakt? Misschien vergeelt het? Of misschien overleeft het de tand des tijds? Dat is voor morgen. Vandaag ben ik van één ding zeker. INTERIEUR 06 is.... design(ed) for you.
Praktisch
Datum
14 - 22 October – 10.00 – 18.00uur
Inkom
Toegang: 10 euro
Catalogus: 20 euro
Combi-ticket: Toegangsticket & catalogus: 25 euro
Locatie
Kortrijk Xpo
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk
Belgium
T +32 56 24 11 11
F +32 56 21 79 30
Bereikbaarheid
Met de wagen:
E17 Gent-Rijsel/Lille, Afrit nr. 2 - Kortrijk-Zuid/Expo
Met de trein:
Brussel-Kortrijk (60 min.)
Gent-Kortrijk (20 min.)
Rijsel/Lille - Terminus TGV & Eurostar (30 min.)
Bus:
Kortrijk Xpo
Parking
1 euro/dag