Trendwatcher: kamerbreed

Boeren, burgers, buitenlui : juicht! De koudwatervrees voor consumententechnologie is bedwongen! Sinds 2002 zien we bij de drie meest hardnekkige groepen uit de samenleving – 50-plussers, vrouwen en mensen zonder voortgezette scholing – de weerstand gebroken zich toenaderingsbereid en ontvankelijk op te stellen tegenover consumententechnologie, in het algemeen, en multimedia, in het bijzonder.

We spreken van een ‘kamerbrede adoptie’ van consumer electronics. Driewerf hoera – rakelings een halleluja – voor gsm, sms, mms, gps, mp3, dvd, Bluetooth, Playstation, het Internet, telebankieren, de digitale fotocamera, de digitale filmcamera, de kleurenprinter, plasma- en andere lcd-schermen … De cijfers zijn onontkoombaar: waar in 2002 één op zes Belgische huishoudens over een dvd-speler beschikte, is het apparaat nog geen 12 maanden later al in één op twee woningen te vinden. Eind 2006 heeft vier op vijf Belgische zestigers een mobiele telefoon en 40% een Internetaansluiting. In 2004 lagen deze cijfers beduidend lager [resp. 52% en 28%].
Eén derde van al wie af en toe een spelschijfje in de pc of de console schuift, is een vrouw. Er zijn in België meer vrouwen dan min 18-jarigen – de traditionele doelgroep, zeg maar – die zich ‘online gamer’ mogen noemen …

Technomanie
Wat heeft nu gemaakt dat technofobie op korte tijd technomanie werd? Niets meer, maar ook niets minder dan een vertrouwde techniek: een (nagenoeg) rechthoekige, handzame doos met 12 druktoetsen en gaatjes voor mond en oor. Alleen is de navelstreng nu – letterlijk én overdrachtelijk – doorgeknipt … Velen zijn dankzij de (ogenschijnlijk) betaalbare gsm tot het verlossend besef gekomen dat technologie werkelijk kinderspel is en het leven in aanzienlijke mate prettiger dan wel gemakkelijker kan maken.

Die ruime en ruimhartige ontvankelijkheid voor consumententechnologie komt niets te vroeg, zeker nu Vlaanderen in 2007 definitief voor de bijl moet gaan voor digitale televisie ‘on demand’. En ook de gsm zal hierin een peetvaderrol (blijven) spelen, vermoedelijk als een navigator, als een veredelde afstandsbediening. Cruise control kennen we inmiddels, choice control is het volgende wapen in de strijd van de consument tegen optieverlamming.

Media rich leisure centers
Dat de consument zich steeds meer en verdergaand toelegt op een persoonlijk mediabeheer, blijkt ook uit een studie van Pocket Marketing en Sleepy, waaruit blijkt dat reeds één op drie Vlaamse gezinnen (ook) een televisie in de ouderlijke slaapkamer heeft. Een studie van Auping kwam in het jaar 2002 niet verder dan 2 op 10 huishoudens. Op enkele jaren tijd zijn meer Vlaamse slaapkamers méér ontheiligd: de traditionele oorden van rust en lust zijn nu media rich leisure centers, waar het plasmascherm en de subwoofer de dienst uitmaken, waar de remote control zowel het media-eiland als het hoofd- en voeteinde van het bed aanstuurt, en waar de kloof tussen waken en slapen steeds meer door kijken wordt gedicht …

© Herman Konings – 2007 – voor Habitos.be

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in