Nieuw: de verzekering die altijd een vakman stuurt
In het weekend kan je maar beter niet kampen met een lekke waterleiding of een defecte verwarming, want vakmannen zijn vaak niet bereikbaar. Verschillende bedrijven bieden nu een permanente herstelservice aan die ook in het weekend hulp biedt voor een redelijke prijs.
Help, de waterkraan is afgebroken en het water spuit als een fontein de kamer binnen! Het zal je maar overkomen in het weekend, wanneer de vertrouwde loodgieter niet te bereiken is. Meestal kun je dan alleen maar vertrouwen op een hersteldienst die 24 uur per dag actief is. Helaas loopt de rekening voor zo'n dringende technische tussenkomst in het weekend dikwijls hoog op. 'Wij hanteren een uurloon van 69,42 euro zonder btw, want die kan verschillen volgens de leeftijd van de woning', zegt Danielle Michiels van Express Repair in Ekeren.
Een aparte bijstandsverzekering biedt dan uitkomst. Alleen zijn de aanbieders van zo'n woonbijstand niet dik gezaaid. De kostprijs en de voorwaarden van de tussenkomsten kunnen ook danig verschillen.
VAB biedt de formule Woningbijstand aan voor een maandelijkse premie van 8,5 euro voor VAB-leden en 9 euro voor niet-leden, respectievelijk 102 en 108 euro per jaar. 'We komen tussen voor alle acute problemen zoals elektriciteitspannes, centrale verwarming, sanitair, deuren, ramen, sloten en dakwerk, zodat de veiligheid niet in het gedrang komt en de schade niet groter wordt', zegt Maarten Matienko van VAB. Bij deze formule is de kostprijs van de interventie niet beperkt, maar je krijgt de service pas dertig dagen na de registratie en de betaling.
Bij Europ Assistance kan de consument eveneens de klok rond een beroep doen op technische bijstand. De formule happy@home kost 89 euro voor wie al klant is bij EA en 109 euro voor niet-leden. De eerste 3.000 klanten betalen het lanceringsaanbod van 79 euro voor het eerste jaar.
De organisatie hanteert wel een maximumbedrag van 400 euro (btw inbegrepen) voor een interventie. Wanneer bepaalde onderdelen moeten worden vervangen, blijft de tussenkomst voor dit deel beperkt tot 50 euro. Maar in het merendeel van de interventies zij de verplaatsingskosten en de werkuren de belangrijkste uitgavenpost.
Europ Assistance breidt zijn service wel uit met een eventuele noodopvang. 'Wanneer bijvoorbeeld een kapotte verwarmingsketel niet binnen de 24 uur hersteld kan worden, dan betalen we het logies elders voor het hele gezin', zegt Ivan Cornette. 'Wanneer de wagen van een verzekerde opgesloten is in de garage en de poort niet kan worden geopend, stellen we een gratis vervangwagen ter beschikking.'
Bij energiemaatschappij Luminus betalen 90.000 klanten een maandelijkse bijdrage van 6,95 euro voor de formule Comfort Service. De tussenkomst is beperkt tot 400 euro per noodgeval. Je moet wel klant zijn van Luminus.
Bron: De Standaard