Hometainment
Herman Konings houdt de vinger aan de pols in de bewegingen op vlak van wonen. Recente bevindingen tonen aan dat cocooning en thuis ontspannen ‘hot’ zijn.
Ik vertel u niets nieuws. Vermoedelijk verveel ik u zelfs met de melding dat sinds 2002 de koudwatervrees voor consumententechnologie is bedwongen! Sinds 2002 zien we bij de drie meest hardnekkige groepen uit de samenleving – ouderen, vrouwen en lager geschoolden – de weerstand gebroken, zodat ze zich toenaderingsbereid en ontvankelijk opstellen tegenover consumententechnologie en ICT. De cijfers laten weinig aan de verbeelding over: waar in 2002 één op zes Belgische huishoudens over een dvd-speler beschikte, was het apparaat nog geen 12 maanden later al in één op twee woningen te vinden. Eén derde van al wie af en toe een spelschijfje in de pc of de console schuift, is een vrouw. Er zijn in ieder geval meer vrouwen aan het gamen dan kinderen tussen 5 en 17 jaar (wat op zich niet zo veel zegt, want voor elk Belgisch kind tussen 5 en 17 zijn er 5 Belgische vrouwen). Begin 2005 heeft 75% van de Belgische zestigers een mobiele telefoon en 45% een internetaansluiting. Pascal Vyncke, de negentienjarige student die de generatie van zijn grootouders heeft leren bloggen, laat niet langer dromen, maar leert een minder mobiel maar groot deel van de bevolking zich informeren en – wat belangrijker is – communiceren met de rest van de wereld vanuit de huiskamer. Vyncke is waarlijk de vader Teresa van de generationele sloppenwijken van huidig België.
Een ongelaagde adoptie van consumentenelektronica, kortom, waarvan ondermeer de impact op de leef- en woonruimten niet mis te verstaan is. Nagenoeg het hele huis van morgen wordt een entertainmentzone: de woning wordt de hub en de focus van waar en hoe we ons gaan amuseren. We zijn steeds meer in de financiële en praktische mogelijkheid het buitenhuisplezier (het bezoek aan filmtheaters, restaurants, cafés, sauna e.d.) naar het eigen nest te verplaatsen. En het is niet alleen een kwestie van willen, het wordt ook een kwestie van moeten. De actieve Belgen houden steeds minder tijdsbudget over. ‘Hometainment’ is het gonswoord van dienst. En de industrie trekt ruimhartig de kar, getuige het recente succes van de keukentoog (inclusief Perfect Draft en Senseo), de mediarijke slaapkamer, het zweethok, de gaming zone… Maar ook de theaterwereld heeft het podium tussen de schuifdeuren ontdekt: de meeste boekingskantoren hebben verschillende soorten van huiskamerentertainment in de aanbieding, van circusacts – jongleren met het schouwmantelporselein – tot concertante uitvoeringen van opera of repertoiretheater voor handpoppen. En hoe worden de adepten van hometainment genoemd? ‘Nieuwe Intimisten’, voorwaar, die het pad van de laagste weerstand kiezen, althans wanneer het op hun downtime aankomt. Onderzoek van Pocket Marketing/nXt bevestigt de trend: 63% van de Belgen tussen 20 en 49 jaar vierde het afgelopen Oudejaar in huiselijke kring (bij of met familie en vrienden). Naar eigen zeggen een toename van ruim 10% in vergelijking met het jaar voordien. De jaren tachtig herleven : cocooning is back!
© Herman Konings – 2006 – Nxt.be