Flower power - part II
Sommige onder jullie herinneren zich misschien nog mijn eerste tekst als trendwatcher: “Flower Power”. Intussen al 2 jaar geleden. Het ging over de opkomende decoratieve natuurtrend, waarbij ik een spirituele confrontatie met mijn grootmoederzaliger aanging.
En ja hoor, zij had groot gelijk over haar “bloemetjespapier”. Deze trend heeft zich immer steeds verder ontwikkeld.
Enerzijds is er de almaar verdere stillering van de natuur, waarbij er naar een kunstzinnige ontwerp gestreefd wordt (foto1). Het behangpapier wordt haast een abstract schilderij, toegepast op zorgvuldig uitgekozen wanden, al dan niet vrijstaand (foto2).
Global feeling
Een andere inspiratie komt door onze “Global feeling”. Onze persoonlijke wereld wordt , vooral door internet, alsmaar groter of juist kleiner. Zoals je zelf maar wil.
Dit leidt tot het snel opnemen van andere culturen, en het ontstaan van decoratieve –wall paper- trends als: Etno-chic of Oriëntal. Een mooi voorbeeld hiervan is de collectie –Oriëntal Blue van fabrikant Eijffinger (foto3).
Ook een gevolg van deze globalisering is het mixen van stijlen , bijvoorbeeld Schotse ruiten met Aziatische bloemen.
Ook de almaar evoluerende techniek draagt bij tot het zich steeds heruitvinden van deze ornamentale en decoratieve trend. Zo wordt er door nieuwe technieken reliëf en textuur gecreëerd.
De behangcollectie –Lincrusta- is een unieke vorm van wanddecoratie. Het is een soort behang, op rol verkrijgbaar, maar bij het eindresultaat zou je zweren dat het om stucwerk gaat(foto4).
De techniek is gebaseerd op uitsluitend natuurlijke grondstoffen. Een speciale mix van houtpulp, was en lijnzaadolie.
Grootstad als inspiratie
Ook de suburbs van een grootstad dienen als inspiratie voor sommige van deze wandtapijten. Dit in combinatie met nieuwe reliëftechnieken. Beton en steenachtige behangpapieren zijn het resultaat(foto5).
Een mooie combinatie van Afrikaanse invloeden en reliëfhuid is de collectie van-Bark cloth (foto 6).
Bij de collectie Omexco wordt de natuur letterlijk op het papier gekleefd.
Dit door middel van dunne laagjes bamboe, jutte en kokos op een ondergrond aan te brengen (foto 7).
Ook de digitale printtechniek wordt veelvuldig toegepast op dit nieuwe behang.
Dit niet alleen om mooie natuurfoto’s in de woning te brengen, maar vooral om tegemoet te komen aan de alsmaar toenemende personaliasering van het interieur (foto8).
LED-wandtapijt
Heel interessant is ook het LED-wandtapijt van verlichtingpaus Ingo Maurer.
Hier is er geen sprake meer van decoratief behangpapier, maar wordt er gebruik gemaakt van lichtgevende folie.
De reliëffolie met rozen wordt tegen een zorgvuldig uitgekozen wand in het interieur geplaatst. De achterliggende LED-verlichting zorgt voor een ongekende animatie en diepgang in het interieur (foto 9).
Ook bij de meubelen zelf is er een verdere evolutie naar steeds meer abstractie van deze trend.
Denk maar aan de Ripple chair van Ron Arad. Deze stoel, ontstaan uit nieuwe kunststoftechnieken en geïnspireerd op de golvende beweging van water, doet evenzeer denken aan een fladderende vlinder in de natuur(foto 10).
Of nog beter is fauteuil Antibodi van topdesignster Patricia Urquiola.
Deze zetel is bekleed met geborduurde abstracte bloemmotieven(foto 11).
Ja, bloemmotieven! Ooit extreem door de zichzelf altijd au serieus nemende (Interieur)Architect of designer verbannen naar het rijk der smakelozen. Maar momenteel gegeerd als nooit tevoren door deze zelfde ontwerpers, in hun streven naar een zo kunstzinnig mogelijke benadering van de ruimte.
Tot trends,
InterieurArchitect,
Stefan Put