Financiele aspecten

Aangifteformulier BTW

Hoe je het aangifteformulier voor de btw moet invullen leggen we je hier stap voor stap uit.

Het aangifteformulier omvat 4 vakken die je nauwkeurig moet invullen

Btw aangifteformulier - Vak 1

Vak 1 op het btw aangifteformulier dient voor de vermelding van:

  • Naam, adres en beroep van de eigenaar en eventueel BTW-nummer
  • Straatnaam, nummer en gemeente waar gebouwd werd
  • Datum van betekening van het kadastraal inkomen
  • Datum van ingebruikname van het gebouw
  • Gedetailleerde beschrijving van nog uit te voeren werken op datum van de betekening van het KI

Btw aangifteformulier - Vak 2

In vak 2 op het btw aangifteformulier moeten alle facturen van aannemers worden opgelijst die betrekking hebben op het werk in onroerende staat.

Btw aangifteformulier - Vak 3

Hier moeten alle facturen van leveranciers worden opgelijst die rechtstreeks aan de bouwheer werden opgemaakt.

  • Bij elke factuur moet de naam en het adres worden vermeld van diegene die de materialen heeft verwerkt.
  • Hier vermeld je ook de aankopen bij niet-BTW-plichtingen en de eventuele afbraakmaterialen die werden verwerkt.

Btw aangifteformulier - Vak 4

In vak 4 op het btw aangifteformulier geef je een overzicht van het eigen werk. Voor alle taken moeten volgende gegevens vermeld worden:

  • Naam, adres, beroep en eventuele graad van bloed- of aanverwantschap van de personen die kosteloos hebben meegewerkt
  • Een gedetailleerde beschrijving van het ‘eigen werk’, met vermelding van de aard, de omvang en de tijdsduur
  • Een verwijzing naar de verwerkte of geplaatste materialen (zie vak 3)
  • ‘Echt verklaring’, dagtekening en handtekening van de eigenaar

Bron: brochure De bouwheer en de BTW - FOD Financiën

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in