Nieuwe huurwet blijkt te ingewikkeld voor verhuurders

Gewijzigd op 16/10/2013 door Gretel Kerkhofs

Loggia Renson
Loggia van Renson
© Renson Sunprotection

Alle huurcontracten moeten sinds 1 januari 2007 verplicht worden geregistreerd. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De procedure die daarvoor wordt gebruikt,vertoont een aantal gebreken, meldt De Tijd.

 

In 2007, toen het al verplicht was huurcontracten te registreren, werd de verplichting maar matig nageleefd. Daarin is verandering gekomen. In 2009 en 2010 werd de administratie letterlijk overspoeld door registratieaanvragen. Volgens De Tijd is de achterstand, die in Brussel enkele maanden bedroeg, intussen grotendeels weggewerkt. Maar nog niet overal.


Registratiekantoor

Er zijn nog steeds twee problemen. Ten eerste moet de registratie van een huurovereenkomst gebeuren in het registratiekantoor dat bevoegd is voor het adres van de woning, niet dat van de eigenaar.

Ten tweede gebeurt de registratie meestal nog met de hand. Heel wat eigenaars gaan nog persoonlijk naar het registratiekantoor. Daar wordt dan een stempel op hun huurcontract gezet. Die stempel bewijst dat het document werd geregistreerd.

Sommigen versturen hun huurcontract met de post. De datum van de poststempel geldt dan als bewijs. Anderen versturen de documenten dan weer per fax. De administratie stuurt ze dan, voorzien van de kostbare stempel, met de post terug.

Nochtans werd voorzien in de mogelijkheid van elektronische registratie. Maar daarvoor moet u wel beschikken over een ID-lezer omdat de twee handtekeningen vereist zijn. Er is nog een lange weg af te leggen, besluit De Tijd.