Arte betovert met Ulf Moritz

Gewijzigd op 18/04/2012 door TiM Vanhove

Divina
© Arte International
Glorio
© Arte International
Galleria
© Arte International
Fluxus
© Arte International
Botanicus
© Arte International
Baroc
© Arte International

Voor z’n nieuwste collectie muurbekleding ging Arte in zee met Ulf Moritz, de Pools-Duitse ontwerper/kunstenaar met wereldfaam. Het resultaat is imposant en overweldigend door… jawel, zijn soberheid.


Ulf Moritz heeft zichzelf weer overtroffen. Volle zware tinten als zwart en aubergine, mat als de nacht maar met glanzende motieven. Een mooi voorbeeld van ‘the best of both worlds’ want zo creëer je tegelijk contrast, terwijl het effect toch ‘uni’ of ‘ton sur ton’ blijft. Het geheel komt rustig en stijlvol over. Wie liever wat meer afwisseling heeft, kan spelen met andere elementen uit deze collectie. Klassiek ogende motieven die het effect geven van goud- of zilveropdruk. ‘Baroccoco’ heet dit thema. De boodschap is duidelijk. Verderop krijg je ook modernere toepassingen van dit concept. Daar hebben de glanzende motieven eerder strak golvende vormen, grote cirkels of een Fluxus-tekening. Liefhebbers van kleuraccenten verwent Ulf met sierlijke, zelfklevende tulpmotieven die de donkere partijen een zekere frisheid geven. Heel subtiel allemaal. In het basispapier zelf zit ook al een beetje discreet reliëf. Zelfs dat is op zich al prachtig en polyvalent.


Orio

Erg sjiek en tegelijk ook speels is de combinatie van het vlakke ‘Orio’ en de reliëfvarianten ‘Rotonde’ of ‘Swing’. De gladde variant is ronduit sjiek en lijkt een vleugje ‘metallic’ uit te stralen. De warme, zeer doordacht gekozen tinten krijgen er een extra dimensie mee. Helemaal speciaal is het reliëfmateriaal dat op het papier is aangebracht. Het lijkt wel of er grove suikerkorrels op kleven. Op de donkere tinten lichten ze op, op lichter papier brengen deze kristalletjes voornamelijk beweging mee. Het mag misschien niet, maar je voelt meteen een onweerstaanbare drang om eraan te voelen. Een gelijkaardige techniek werd gebruikt in de reeks ‘Diva’, ‘Divina’ en ‘Roccoco’


Hortus, natuur in huis

Heel bijzonder is het hoofdstuk ‘Hortus’. Effen papier waar schijnbaar met de hand plooien in gemaakt zijn. Het effect is erg dankbaar. Naargelang de lichtinval zie je soms ‘takken’, en precies door het reliëf krijg je een prettig spel van licht en schaduw. Wie meer beweging wil, kan opteren voor fragmenten met kleurige prints ‘Botanicus’. Hier is de kleur erg doorslaggevend voor het resultaat en het gewenste effect. Het palet gaat van warm grijs, over natuurkleuren, zoals eierschaal en zand, tot nog warmere aardetinten. Heel speciaal allemaal.


Metallic

Ook verrassend is ‘Glorio’ en ‘Glorioso”. In deze reeksen worden strakke vlakken gerespecteerd en gecombineerd met kleur en effect. Het lijkt alsof er metaalvijlsel op dit papier is aangebracht. De partikeltjes lonken naar het licht en weerkaatsen het ook. Een aparte belevenis. Zelfs bij de monotonen uit de collectie is het effect erg geslaagd. Naast de warme tinten zijn hier ook een paar gedurfde kleuren bij, zoals een aparte blauwtint en een blauw-groene variant. Het hele boek straalt klasse en verfijning uit en is een aanrader voor uiteenlopende entourages.


Special effect

Wie echt op zoek is naar iets speciaals, zal verrukt zijn over ‘Galleria’ en ‘Frivola’. Het zijn twee sierlijke motieven die met de hand worden gedrukt. Een knap staaltje zeefdruktechniek. De panden zijn bedoeld om ‘zuinig’ te gebruiken, maar waar je ze aanbrengt, zijn het echte blikbangers! ‘Galleria’ is het meest klassieke motief, ‘Frivola’ is wat speelser. Het beste bewijs dat eenvoud siert.


Meer info: Arte-international