Absoluut Renovatie: Escheriaans labyrinth

Gewijzigd op 1/01/1900

Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
Absoluut Renovatie - Bart Van Wijk
© 2 voor 5

Dit project van interieurarchitect Bart Van Wijk zou een samensmelting worden van architectuur en interieurarchitectuur. Dit voormalige bedrijfspand aan de Amsterdamse grachten overspant 5 verdiepingen en had dus heel wat potentieel qua ruimte. Omdat er verschillende bedrijven in gevestigd waren, was het geheel erg gesloten en de verschillende verdiepingen gescheiden van elkaar.


De belangrijkste verandering die Bart moest doorvoeren, was om van dit bedrijfspand een leuke, open en lichte gezinswoning te maken. De bouwheer had een sterke voorkeur voor de moderne stijl, maar verder kreeg Bart carte blanche.
Hij moest ten slotte ook rekening houden met de voorliefde van de bouwheer voor nieuwe technische hoogstandjes en de passie van de diens vrouw voor architecturale vormentalen, spannende lijnenspellen, mooie perspectieven en vormen in de juiste proporties.

VOOR

Dit statige herenhuis is gelegen aan één van Amsterdams prachtige grachten. De gigantisch grote bewoonbare oppervlakte, verdeeld over een ondergrondse verdieping, het gelijkvloers en drie verdiepingen, liet toe dat er vroeger verschillende bedrijven in gevestigd waren.

Interieurarchitect Bart Van Wijk herinnert zich het pand de eerste keer dat hij er kwam als erg groot, veel kamers, beetje verloederd, weinig sfeer en vrij donker. De omgeving was wel bijzonder mooi en dus ook de zichtlijnen naar buiten.

Bij gesprekken vooraf met de bouwheer wilde Bart enkel het hoogstnoodzakelijke weten. Zo werkt hij altijd. Bijvoorbeeld of er kinderen zijn en of het ontwerp eerder modern dan wel klassiek moest zijn. Door aan de slag te gaan met weinig informatie probeert Bart bij elk nieuw project onbevooroordeeld het te renoveren pand te exploreren.

In drie verschillende plannen liet hij vervolgens zien aan de bouwheer wat de mogelijkheden waren. Dingen waaraan de bouwheer misschien initieel niet had gedacht, zouden op die manier toch een kans krijgen. De drie plannen werden bekeken en besproken en vervolgens mocht de bouwheer bijsturen. Zo werden alle beste elementen uit de drie ontwerpen uiteindelijk in een definitief totaalconcept gegoten.

Er waren inderdaad kinderen aanwezig en de bouwheer en diens vrouw had een zwak voor de moderne stijl. Dat waren de enige dingen die Bart meenam in zijn drie ontwerpen. Verder verschilden die ontwerpen vrij sterk van elkaar. Zo werd bij het ene ontwerp gewerkt met een verdeling van de ruimtes van links naar rechts in het pand. Een ander plan ging dan weer uit van een voorhuis en achterhuis. Hierbij werden de woonfuncties van voor naar achter verdeeld met de keuken helemaal achteraan tegen de tuin. Wat de klant na het bekijken van de drie ontwerpen het meest aansprak waren de verschillende perspectieven en zichtlijnen binnen het nieuwe interieur en naar buiten toe. Het koppel hieldt van het idee om zowel vanuit de leefruimte als vanuit de keuken zicht te hebben op de tuin. Ook het concept van een centrale vide, die heel wat licht in het interieur brengt en leuk zichten creëerde over de verschillende verdiepingen, sprak hen aan. De lift, die het oude pand verticaal doorkliefde mocht echter verdwijnen. Al deze elementen overleefden de selectie en werden in het definitieve ontwerp opgenomen.

Bart moest ten slotte in zijn nieuwe ontwerp ook rekening houden met de voorliefde van de bouwheer voor nieuwe technische snufjes en de passie van de diens vrouw voor architecturale vormentalen, spannende lijnenspellen, mooie perspectieven en vormen in de juiste proporties.

NA

Het pand onderging een fenomenale metamorfose nadat het definitieve ontwerp op punt was gesteld. Op een “Escheriaanse” manier worden vides, verlagingen en verhogingen, glazen wanden en bruggen met elkaar verweven tot een spannend labyrint. Muren, vloeren en plafonds werden uitgebroken om een ruimtelijk effect te creëren. Het pand werd quasi volledig gestript en met 18 ton werden de woonfuncties volledig herdacht en opnieuw ingevuld. Horizontale en verticale doorzichten en lijnenspellen vormen een speels geheel en brengen van aan het dak licht tot in elke ruimte op elk van de vijf verdiepingen. Op die manier wilde Bart in zijn ontwerp af van de traditionele woon-“kamer”. Hij laat ruimtes op het gelijkvloers overlopen in zwevende ruimtes op split-levels door gebruik te maken van trapjes en bruggetjes. Toch worden deze ruimtes op die manier van elkaar gescheiden dat er, waar nodig, een zekere intimiteit blijft.

Het volledige resultaat kan u bekijken en lezen in Absoluut Renovatie .

 

Gegevens architect
Bart Van Wijk
0485 74 48 38
www.bartvanwijk.be


Gegevens project
Type woning: gesloten bebouwing
Gerenoveerde ruimtes: totaalrenovatie
Gerenoveerde oppervlakte: 1000 vierkante meter
Termijn: 2 jaar

Folders over interieurarchitect