Nadenken over bouwen
Wees kritisch bij beoordelingen bouwopdrachten op websites
Vertrouw niet zomaar een beoordeling over deze of gene architect of aannemer die je op internetfora en beoordelingswebsites kunt lezen. Vaak zijn ze geuit door één ontevreden klant, maar staan daar ook heel wat tevreden opdrachtgevers tegenover. Deze week zette Bouwunie de schijnwerper op de problematiek.
Net als in de horeca, zijn er op het internet heel wat websites actief waarbij het werk van bouwbedrijven of architecten wordt beoordeeld. Bouwunie, NAV en Nelectra stellen zich vragen bij de manier van werken van deze sites. Ze betreuren de vaak anonieme commentaar die gegeven wordt. En wijzen erop dat er een betere, meer betrouwbare manier is om te checken of het bouwbedrijf of de architect goed werk levert, namelijk hen vragen naar referenties en contact opnemen met bestaande klanten.
Willekeur
Behalve TripAdvisor voor de horeca zijn ook heel wat gelijkaardige websites in de bouw waarbij klanten hun mening kunnen geven over de samenwerking en het geleverde werk. Daarnaast geven klanten ook punten voor algemene tevredenheid. Bouwunie, Nelectra en NAV vinden dit een willekeurige manier van werken. “Iedereen hanteert een ander beoordelingsmechanisme en de reviews zijn dus niet voldoende representatief,” zegt Viviane Camphyn, afgevaardigd bestuurder van Nelectra. Bovendien worden klachten vaak anoniem of onder een valse naam op de sites achtergelaten. Soms gaat het om misnoegde klanten die hun gal willen spuwen of zelfs ex-werknemers die hun voormalige werkgever in een slecht daglicht willen stellen.Geen eerlijk beeld
“De anonimiteit van het internet trekt vooral mensen aan die hun misnoegdheid willen uiten. Maar dit geeft geen eerlijk beeld van het geleverde werk,” zegt Kris Baetens, directeur van NAV. “Bovendien zijn bij een bouwproject verschillende partners betrokken en een veelvoud aan factoren bepalend voor het eindresultaat. De bouw van een woning is ook erg ingrijpend voor het persoonlijk leven van bouwheren. Dat maakt het, anders dan bij bijvoorbeeld restaurantbezoeken, moeilijk om in het korte bestek van een internetpagina een oordeel te vellen.”Referenties vragen
Bouwunie, Nelectra en NAV geven consumenten het advies om op een andere manier te werk te gaan. Ze raden aan om referenties te vragen aan het bouwbedrijf of de architect met wie ze in zee willen gaan. “Een persoonlijk gesprek met iemand die samengewerkt heeft met de betrokken partij is een veel betere en eerlijkere manier om een beoordeling te krijgen van het geleverde werk en de samenwerking”, zegt Hilde Masschelein, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie.Bron: Bouwunie