Wie vandaag een woning verkoopt moet tot 8 attesten van de overheid voorleggen aan de koper. Wanneer de verkoper elders een nieuwe woning wil bouwen, loopt het aantal benodigde overheidsdocumenten op tot 13. Het gaat daarbij om attesten zoals EPC, EPB, keuring stookolietank, keuring verwarming, riolering, drinkwaterinstallatie, bodemattest, …
Meerwaarde
Het doel van deze oefening is om niet enkel verschillende attesten te herleiden tot één attest, maar ook een meerwaarde te geven aan dit document. Momenteel zeggen deze attesten weinig, omdat ze erg technisch zijn opgesteld. De nieuwe eigenaar zal in de toekomst duidelijkheid hebben of zijn woning is gebouwd volgens de bouwvergunning en of alle installaties voldoen aan alle normen. De Vlaamse Regering wil werk maken van één digitale aanvraag, met als resultaat één duidelijk, digitaal attest. Ook de niet-verplichte attesten, zoals het conformiteitsattest, zullen worden meegenomen in de hervorming. Vandaag duurt het ook maanden om al deze attesten te verzamelen. “Dit kan sneller”, menen ministers Annemie Turtelboom en Joke Schauvliege. “We willen evolueren naar een redelijke termijn van bijvoorbeeld een maand.”
Regelgeving in 2016
De kabinetten energie, omgeving en wonen bespreken het idee in een werkgroep. Ook ambtenaren, zoals Ruimte Vlaanderen, LNE, Inspectie RWO, VEA, OVAM en VMM, en de sector zelf, zoals architecten, de bouw- en watersector, notarissen en de VVSG, nemen hieraan deel. Tegen eind 2015 zullen de gesprekken afgerond worden, zodat de Vlaamse Regering in 2016 de regelgeving kan aanpassen.