Garantie van de verwarmingsinstallatie

Gewijzigd op 23/04/2012 door Gretel Kerkhofs

Wie een verwarmingsinstallatie wil laten plaatsen, heeft tijdens die zoektocht vaak weinig of geen aandacht voor de garantie. Andere aspecten zoals het verbruik, de kostprijs, het vermogen,… trekken veel meer de aandacht. Toch is het niet onbelangrijk ook even stil te staan bij de garantie.

Onze verwarmingsspecialisten

Viessmann
Er bestaan drie soorten van garantie.
© Viessmann
Je kan drie soorten garanties tegenkomen:

Omniumgarantie

  • Hierin zit alles begrepen: de verplaatsing, de uurlonen en het te vervangen onderdeel

Garantie

  • Enkel het defecte onderdeel wordt gratis vervangen. Uurlonen en verplaatsing moeten worden betaald

Degressieve garantie

  • Analoog aan garantie, met dat verschil dat na x-aantal jaren een bepaald percentage van het defecte onderdeel moet worden betaald.
In principe geldt de garantie enkel als het toestel niet of niet meer optimaal functioneert als gevolg van een gebrek aan het toestel zelf. De garantie dekt met andere woorden uitsluitend de gebreken aan het toestel of aan een onderdeel daarvan.

Kalk en vervuiling vallen onder de term ‘onderhoud’. Bij een defect ten gevolge van achterstallig of niet goed uitgevoerd onderhoud is de garantie niet van toepassing. Aan eigenaars van verwarmingstoestellen wordt aangeraden jaarlijks de ketel te laten nazien. Ook als de oorzaak van het gebrek buiten het toestel ligt, bijvoorbeeld slechte schoorsteen en dus te weinig trek, te lage waterdruk, of een verkeerd gebruik van het toestel, kan garantie geweigerd worden.
Vaillant
© Vaillant

Garantieverplichting verwarmingsinstallatie

De ketels die een label dragen, moeten verplicht aan enkele garantievoorwaarden voldoen.

Aardgas, HR+-label

  • Volledige garantie van twee jaar op de uurlonen, de onderdelen en de verplaatsingen
  • Volledige dienst na verkoop gedurende 10 jaar na stopzetting van de fabricatie, met inbegrip van de levering van losse stukken voor de vloerketels
  • De onderdelen moeten tot 10 jaar na het stoppen van de fabricatie beschikbaar zijn

Aardgas, HR Top-label

  • Een omniumgarantie van twee jaar, met inbegrip van het materiaal, de arbeid en de verplaatsing
  • Een extra garantie van 5 jaar op fabricagefouten van de warmtewisselaar indien de verwarmingsketel werd geplaatst overeenkomstig de installatiehandleiding van de fabrikant
  • Dienst na verkoop en beschikbaarheid van onderdelen tot 10 jaar na de stopzetting van de fabricatie van het model

Stookolie, Optimaz

  • De minimale garantie en aanzien van de apparaten bedraagt:
    • 5 jaar op het verwarmingsblok
    • 2 jaar op de stukken
  • De fabrikant, invoerder of verdeler garandeert technische ondersteuning in België. Daarenboven voorziet de fabrikant, de invoerder of verdeler een permanente technische scholing voor de installateurs met betrekking tot de modellen die op de Belgische markt worden aangeboden.

Folders over verwarming

Meer informatie op de website van deze bedrijven