Ventileren

Renson informeert in Exit 5 over producten

Aanbevolen partners

Renson - Ventilatie, zonwering
logo Easykit
Zehnder Group
Bosch
De hoofdzetel van RENSON langs de E17 autoweg in Waregem (België) viel al langer op. Vandaag krijgt dit visitekaartje er een nieuwe dimensie bij. De Belgische specialist in ventilatie en zonwering opent er immers zijn experience en meeting center: EXIT 5. Die naam staat voor EXperience, Innovation & Technology. Er is uiteraard ook de link met afrit 5 langs de autoweg, de afrit die de bezoeker moet nemen om de hoofdzetel van RENSON te bereiken.
De term ‘innovatie’ loopt als een rode draad door de geschiedenis van RENSON. Maar wat ben je met die ontwikkelingen, als ze de markt niet bereiken? Daarom opent de firma met EXIT 5 een opvallend experience en meeting center.
 

Een uitdaging voor de architect

Het opvallende gebouw op stelten langs de E17 in Waregem is een ontwerp van wijlen architect Jo Crepain. Dit geslaagde concept werd in 2003 beloond met een FAB Energy Award en kreeg in 2009 de prestigieuze internationale Green Good Design Award. Het ontwerp en de uitbreiding van dit gebouw werd opnieuw toevertrouwd aan Crepain Binst Architecture en bewust in dezelfde geest en architecturale kracht als het reeds bestaande gebouw uitgewerkt. Het architectuurbureau kreeg de opdracht een uitbreiding te realiseren, die voldeed aan volgende eisen: maximale inval van daglicht, aangename en gezonde luchtkwaliteit, wit als hoofdkleur, een goede akoestiek en de integratie van RENSON-producten (Healthy Building Concept®).

“De voormalige open ruimte onder de oversteek van de kantoren werd een experience en meeting center: EXIT 5,” vertelt architect Dirk Engelen. Hoge glaspartijen met dunne aluminiumprofielen zorgen voor een imposante en uitnodigende façade. De golvende glasgevel (136 m lang) begeleidt de voorbijrijdende wagens op de nabijgelegen autoweg, maar duidt ook op de beweging van de (ventilatie)luchtstroom. “Door de verlenging van het bestaande dakterras en het verderzetten van de beglazing wordt het horizontale karakter van het gebouw in verhouding met dit experience en meeting center terug in evenwicht gebracht en de natuurlijke opbouw van de sokkel (EXIT 5) en de bovenbouw (landschapskantoor annex terras) versterkt,” vult de architect nog aan.

Showroom

Langs de automatische draaideur komen bezoekers in een multifunctionele showroom met centraal de blauwe toren van de receptiebalie.
“Rechts van deze balie bouwden wij een ‘dorp’ met verschillende huisjes, waar consumenten kunnen kennismaken met verschillende aspecten van ventilatie en zonwering,” vertelt communicatieverantwoordelijke Johan Debaere. De bezoeker krijgt er niet alleen een presentatie van de verschillende oplossingen in het RENSON®-gamma, maar ervaart er ook echt wat ventilatie en zonwering voor het klimaat in een gebouw kunnen doen. Waarom ventileren? Zorgt ventilatie voor tocht? Hoe voorkom ik hinder door buitenlawaai? Wat is de invloed van buitenzonwering op de binnentemperatuur? Het zijn één voor één vragen die de consument bezig houden als het gaat om de integratie van ventilatie en zonwering in woningen, appartementen en andere gebouwen.
 
“Links ligt het mekka van de professionele partner, waar wij bewust niet kozen voor de gewone modules, maar voor witte volumes waar de producten efficiënt in opgeborgen kunnen worden,” vervolgt Debaere. In deze volumes is er ook voldoende opbergruimte voor documentatie en de architect heeft hier en daar een ruimte voorzien om even te gaan zitten of om een bespreking te voeren.

Meeting center

Vijf vergaderruimtes achteraan vormen de brug tussen de showroom en het meeting center met auditorium, waar groepen tot 300 personen terecht kunnen voor presentaties, opleidingen, productvoorstellingen, en zelfs videovoorstellingen. Dankzij mobiele wanden kan de ruimte ook in drie zalen opgedeeld worden. Er is ook een receptieruimte met bar en onopvallende vestiaire. Dankzij de industriële keuken kan ook voorzien worden in catering. Boven het auditorium bevindt zich nog een opleidingscentrum, waar de partners commerciële en technische opleidingen kunnen volgen.
 
“Dit meeting center zal ons toelaten om onze eigen partners en de markt nog sneller en efficiënter te informeren en op te leiden. Maar wij stellen de ruimtes ook ter beschikking van derden, die op zoek zijn naar meeting- en event faciliteiten,” aldus Johan Debaere.
 

Sober maar functioneel interieur

De architecten van Crepain Binst Architecture hielden het interieur sober en functioneel, zowel qua materiaalkeuze als kleurgebruik. “Glas, aluminium en terrazzo vormen de basismaterialen van de uitbreiding. De basistinten zwart en wit worden spaarzaam aangevuld met krachtige accentkleuren in rood en blauw, zoals de receptiebalie, de vergaderzalen en het tapijt en de wanden in het auditorium,” vertelt architect Dirk Engelen. “In de experience zone zijn de abstracte ‘huisjes’ de perfecte drager om de producten van de firma op natuurgetrouwe wijze te presenteren. En in de showroom voor de professional beperkt het meubilair zich tot strakke witte volumes, die op een luchtige en evenwichtige wijze in de ruimte verdeeld zijn.”  

Energiezuinigheid en gezondheid

Er werd uiteraard veel aandacht besteed aan de energiezuinigheid en gezondheid, dankzij een doorgedreven isolatie, vloerverwarming in combinatie met een lucht-water warmtepomp en het Healthy Building Concept® van RENSON®. Akoestisch gedempte ventilatieroosters type Sonovent® met CO2-sturing zorgen voor de toevoer van verse lucht in de showroom, terwijl de toevoer in het opleidingscentrum via ventilatieroosters type Invisivent® gebeurt. De CO2-gestuurde RENSON® Healthconnector® regelt de afvoer van de vervuilde lucht met warmterecuperatie via de lucht-water warmtepomp voor showroom en opleidingscentrum en via een lucht-lucht warmtewisselaar in het auditorium. Dankzij de intensieve nachtventilatie wordt het gebouw tijdens de nacht natuurlijk gekoeld en windvaste screens type Fixscreen® zorgen ervoor dat de temperatuur overdag niet naar onplezierige hoogtes klimt.
 

Led-wall op zijgevel

Nog even terug naar de gevel van het gebouw. Een grote LED-wall (ca. 32 m²) op de zijgevel projecteert voortdurend informatie over de innovatieve oplossingen en referenties van RENSON®, maar ook over het reilen en zeilen van en de acties met het Omega Pharma – Quick-Step Cycling Team en voetbalclub Essevee Zulte Waregem, waarvan de firma sponsor is.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in