Tuinhuisjes/carports

Garage versus carport: voor- en nadelen doorgelicht

De wagen is voor velen een heilig goed. Hij wordt gekoesterd en staat nergens beter dan in de garage. Voor andere is de investering in een garage dan weer te groot. Zij zweren bij de carport, want een wagen is toch gemaakt om buiten te staan, niet?
We nemen de voor- en nadelen van garage en carport onder de loep. Dat helpt in de keuze tussen beide opties.


Zowel de carport als een garage hebben hun voor- en nadelen. De uiteindelijke keuze zal dan ook ingegeven worden door de eisen die je aan de staanplaats voor je wagen stelt.


Duurzaamheid

Aangezien zowel de bouw van een garage als carport om een investering vragen, willen we natuurlijk dat die rendeert. De duurzaamheid van de constructie speelt dan ook een rol. Een gemetselde garage scoort wat dat betreft altijd beter dan een van hout of metaal.
Maar daar tegenover staat dat verduurzaamd hout ook een lange levensduur heeft en zelfs in extreme weersomstandigheden rot- en schimmelvrij blijft. De tegenhangers in gegalvaniseerd metaal of aluminium zijn evenzeer stevig en weersbestendig.
In het geval van carports wordt de duurzaamheid van de constructie ook beïnvloed door de materialen: graaf je de palen voldoende diep in, gebruik je voldoende stevige balken voor het dak,…


Investering

En laten we een kat dan maar een kat noemen. Hoe zit het met de investering? Het mag duidelijk zijn dat een carport in hout of metaal een stuk goedkoper kan zijn dan een gemetselde constructie voor een garage.
Wanneer je een beetje handige Harry bent, bouw je al een carport vanaf 1 500 euro. Voor een gemetselde garage zal je aanzienlijk dieper in de buidel mogen tasten.
Maar staar je niet blind op de kostprijs. Je krijgt ook wat in ruil voor de euro’s die je uitgeeft. Aan een carport kan je een afgesloten ruimte laten integreren en zo extra tuinberging creëren. Een gemetselde garage is eigenlijk een uitbreiding van de bewoonbare oppervlakte. Je kan ze gebruiken als bergplaats, fietsenstalling,… In uitzonderlijke gevallen kan de garage ook al eens dienen als geïmproviseerde feestruimte.
 

Inbraakbeveiliging

Eén van de hoofdredenen waarom we de heilige koe binnen willen zetten, is de bescherming tegen diefstal of inbraak. Een garage kan op slot en lijkt logischerwijs dus veiliger dan een carport.
Voorstanders van de carport argumenteren dan weer dat bij een carport het risico om gezien te worden veel groter is dan bij een gesloten garage.


Slijtage

Een andere functie van garage en carport is de bescherming van de wagen tegen weer en wind. Wie scoort nu het best? Met een carport zet je de factor neerslag nagenoeg volledig buiten spel. De overdekking heeft ook een ook invloed op temperatuur. Zo zal je onder de carport iets minder snel last van vorst hebben dan wanneer de wagen gewoon op de oprit staat.
In een gesloten garage heb je uiteraard helemaal geen last van de weersinvloeden. Nadeel van aan garage is evenwel dat het vocht van regen en sneeuw dat met de natte wagen mee binnenkomt, moeilijk kan ontsnappen. En dat vocht bevordert corrosievorming op de carrosserie. Aangezien de wind vrij spel heeft in een carport, droogt de natte wagen sneller.


Flexibiliteit

Wanneer je de knoop hebt doorgehakt, blijft de vraag: hoe groot moet zo’n carport of garage zijn? Denk best vooruit, zeker in het geval van een garage. Die kan je bij de aanschaf van een grotere of een tweede wagen niet mee uitbreiden.
Carports zijn modulair opgevat en kunnen met andere woorden gemakkelijker meegroeien met de wagen. Je kan vrij eenvoudig een deel aanbouwen aan de voor-, achter- of zijkant van de carport.
Een begroeide carport laat zich ook mooi integreren in de tuin, terwijl een gemetselde garage vaak een losstaand volume blijft in het tuingeheel.
Let ook op; zowel voor een garage als een carport heb je een stedenbouwkundige vergunning nodig.
 

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in