Wellness is genieten in alle mogelijke vormen

Gewijzigd op 1/01/1900

Handdouche
Een waterbesparende douchekop zoals deze Rainshower Rainbow Collection van Grohe verbruikt 40% minder water
© Grohe
Sena
Sena
© Grohe

Aan de hand van de Nationale Wellness Enquête wilde Grohe nagegaan welke associaties mensen eigenlijk maken wanneer ze aan wellness denken. Wellness blijkt vooral genieten te zijn.


Uit de enquête blijkt dat wellness vandaag meer dan ooit een trend is die zich opdringt, en dit in beide landsdelen. Wellness wordt - ook en steeds meer door mannen - zeer overtuigend met ronde vormen, voelen (tactiliteit) en een natuurlijke, stille context (eerder de stille Ardennen dan de hectische Belgische kust) geassocieerd. Bij wellness denkt men in het algemeen aan het ondergaan van een ontspannende massage of relaxen in een jacuzzi.

Het tactiele van wellness en de associatie met afgeronde vormen en blauwtinten wijst op het belang van water voor deze vorm van ontspanning. Vandaar dat mensen ook in de badkamer vluchten om te relaxen. 64% van de Belgen beschouwt de badkamer als dé plaats bij uitstek om thuis tijd te nemen voor zichzelf: de deur gaat dicht en men geniet van een ontspannende douche of een deugddoend bad. We zouden graag langer tijd doorbrengen in de badkamer en bijna de helft van de Belgen zou de badkamer, eerder dan om het even welke andere woonruimte, met 10 m² verruimen indien dit mogelijk was.

Een paleis van een badkamer, een eigen jacuzzi, een stoomdouche, … zijn echter dromen die niet voor iedereen praktisch of financieel haalbaar zijn. Vandaar dat men zijn bad- of douche vaak tracht te “pimpen” met relaxerende muziek, aromatische olieën, kaarsjes, enz. Op die manier vormt de badkamer een valabel alternatief voor een wellnessuitstap, ook al wordt “tijd doorbrengen in de badkamer” niet in de eerste plaats met wellness geassocieerd.


Enkele resultaten van de Nationale Wellness Enquête:

  • “Wellness is genieten van een massage”
  • “Wellness moet je voelen”
  • “Ontspannen met O”
  • “Mannen kiezen het zwembad boven de bar”
  • “Belgen ontstressen in de Ardennen”
  • “Me-time in de badkamer”
  • “Mannen willen onder de douche, vrouwen in bad”
  • “8 op 10 Belgen neemt vaker een douche dan een bad”
  • “Mannen willen een regendouche, vrouwen verkiezen een douche met massagestraal”
  • “De Belg wil bewust omgaan met water in de badkamer”


Meer info:

Onze badkamerspecialisten

Folders over de badkamer

Meer informatie op de website van deze bedrijven