Slaapraad

Gewijzigd op 18/04/2012 door Kelly Cuypers

Een goede nachtrust is de basis van een geslaagde dag. Een goede nachtrust is echter niet vanzelfsprekend, omdat heel wat factoren hierin een rol spelen. De Slaapraad zette de voornaamste factoren en aanbevelingen op een rijtje in de 10 slaapgeboden.
Mio_DC
© Hülsta
Beddengoed
© Silk Haven
Boxspring
© Hülsta
Bedtextiel
© Auping

 

1. Bereid het slapen gaan voor

Eet licht en drink niet te veel voor het slapen gaan. Vermijd vooral opwekkende producten zoals koffie en chocolade
Zorg elke dag voor voldoende lichaamsbeweging
Ontspan u al voor u gaat slapen. Een warm bad nemen bijvoorbeeld of alvast even wegdromen kan wonderen doen.

2. Maak geen nest van de slaapkamer

Om vocht te vermijden moet je de slaapkamer elke dag ongeveer 30 minuten luchten. Wie sinds de nieuwe EPB-regelgeving een doordachte ventilatie heeft, voldoet in principe al aan deze regel Leg ook lakens en dekens of dekbedden zo lang mogelijk open.
Zorg voor een ideale temperatuur: 16 tot 18°C voor volwassenen en 18 tot 20° C voor kinderen.
Draai uw matras regelmatig om
Gebruik een matrasovertrek die vocht doorlaat
Stofzuig regelmatig uw slaapkamer

3. Buiten met dat lawaai

Zorg ervoor dat het zo stil mogelijk is in uw slaapkamer. Om het lawaai buiten te houden, is een goede isolatie heel belangrijk.
Een dubbele beglazing, dichtingen en meubelen zijn enkele oplossingen.

4. Een goed bed is goud waard

Uit medisch onderzoek blijkt dat de meeste slechte slapers een aanzienlijke verbetering merken als ze hun oud bed (10 jaar oud) vervangen door een nieuw. Tests wijzen uit dat een nieuwe matras een uur meer slaap garandeert. Met een goed bed bedoelen we vooral een matras en een bodem die de nodige ondersteuning geeft.

5. Kies een bed dat bij je past

Alles hangt af van je eigen persoon (grootte – gewicht – leeftijd) en voorkeur. Ook je slaaphouding, het al of niet allergisch zijn, het meer of minder transpireren, enz… spelen een rol. Uw slaapspeciaalzaak of meubelwinkel helpt je graag verder.

6. Ook het kussen is een hoofdzaak

Het hoofdkussen moet je nek en hals goed ondersteunen, zodat je spieren en wervels kunnen ontspannen. Elke nacht drukt je hoofd je kussen meer samen. Vervang je hoofdkussen daarom om de drie jaar.

7. Volg je eigen ritme

Volg uw biologische klok. Hoewel de ene persoon meer slaap nodig heeft dan de andere, staat een ding vast: het is beter om kort en goed te slapen dan lang en onrustig.

8. Zorg voor een goede bedbodem

De bedbodem is even belangrijk als de matras! Heb je rugpijn bij het opstaan? Misschien hangt de bedbodem door en krijgt je rug niet genoeg ondersteuning. Een slecht bedbodem is bovendien ook schadelijk voor je matras. Regelbare bedbodems bieden een extra comfort.

9. Weg met die versleten matras

Omdat een matras na 10 jaar niet meer voldoet aan de kwalitatieve en hygiënische normen, kan deze de oorzaak zijn van rugpijn en allergieën.

10. Zie het groot

Elke nacht draai je je 40 tot 70 keer om. Hoe groter je bet, des te beter je slaapt. Een éénpersoonsbed moet minstens 90 cm breed zijn, een tweepersoonsbed 160 cm. In de lengte moet het bed minstens 20 cm langer zijn dan jezelf.
Indien dit niet kan, kies dan voor een rechthoekig hoofdkussen in plaats van een vierkantig (bv 40x60 cm in plaats van 60x60 cm)

Voor mee info: De Slaapraad

Bron: De Slaapraad