Hoe ziet de Belg zijn interieur?

Gewijzigd op 17/09/2012 door Gretel Kerkhofs

Bij OIVO hebben ze met een studie gepolst in welke mate consumenten aandacht besteden aan de inrichting van hun woning. Hoeveel geld besteden ze aan decoratie? Welke soort decoratie verkezen ze, en waar vinden ze die? Ontdek de antwoorden.
Be Cool - wandlamp en pendel
© Delta Light
21
© Stûv
Badkamer
© Santana
BBB-boek Van Wassenhove
© 2 voor 5
Dat het de woningdecoratie niet voor de wind gaat, is wel het minste wat men kan zeggen? Slechts 8% van de consumenten zeggen dat ze daar in de voorbije 12 maanden geld in geïnvesteerd hebben en maar 2% zijn van plan dat in de toekomst te doen. Zelfde verhaal voor de uitgaven, met een gemiddelde dat sterk daalt van 5402 euro in de voorbije 12 maanden naar 3188 euro voorzien voor de komende 12 maanden.

Van de consumenten die in decoratie investeren, zegt een meerderheid daar veel belang aan te hechten. Verrassend is echter te zien dat één op de vijf consumenten decoratie maar matig belangrijk vindt.

We zien ook een groot verschil in interesse voor decoratie naar gelang van het statuut van de consument als eigenaar of huurder. Slechts 22% van de consumenten die er een budget voor voorzien, zijn huurders...

Respondenten zijn verdeeld over "modern" interieur

45% van de respondenten geven de voorkeur aan een "modern" interieur. De andere meest populaire interieurstijlen zijn: "authentiek of tijdloos" (20%), "aangenaam, warm" (17%) en "design" (15%). De stijlen "antiek", "opvallend", "ecologisch" of "robuust" ("outdoor") scoren helemaal niet hoog (< 2%).

Naast de 45% bij wie "modern" populair is, hebben we ook 29% van de respondenten die een modern interieur net het minst kunnen appreciëren.

De populairste decoraties (38%) zijn muurdecoraties (zoals spiegels en kaders) en accessoires (zoals pendule of klok). Hebben iets minder fans: de bloemen (28%), de tafeldecoratie (22%) en de meubelen (21%).

Verkooppunten zijn de inspiratiebronnen

Als het om woningdecoratie gaat, vindt de meerderheid van de respondenten inspiratie al grasduinend in de winkel of bij de verkoper. Daarna volgen de media (één op de vijf consumenten) en het internet (één op de tien respondenten). Heel weinig geïnterviewden vernoemen de vakbladen of consumentenorganisaties/expert-verenigingen als belangrijkste inspiratiebron. Familie of vrienden, winkelmateriaal (zoals foto's en verpakking), reclamebladen, salons voor decoratie, specialisten (in de verkooppunten) worden als bron van inspiratie maar zelden of helemaal niet vermeld.

De speciaalzaken voor decoratie (zoals Casa, Blokker, Hema e.a.) blijken de belangrijkste verkooppunten voor decoratieve voorwerpen te zijn. Meer dan de helft van de respondenten kopen effectief decoratieartikelen in één van die winkels. Op de tweede plaats komen de meubelwinkels met toonzaal (31%) en de daarna de doe-het-zelfwinkels (26%). Maar een beperkt aantal respondenten (12%) blijkt een voorkeur te hebben voor decoratieve voorwerpen die afkomstig zijn van rommelmarkten, antiekhandelaars of verkopers zonder toonzaal.

Volledige studie: Decoratie van de woning

Bron: Oivo