"Beperking van stoken met hout is misschien aangewezen"

Gewijzigd op 9/10/2012 door Daan Slingers

Stoken met hout klinkt groen en milieuvriendelijk, maar houtkachels en open haarden stoten even veel fijnstof uit als dieselmotoren. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM).
Draaibare houtkachel
© Harrie Leenders
Onderzoekers gingen op zeven plaatsen in Vlaanderen na hoe het zit met de gevolgen voor de luchtkwaliteit van houtverbranding. Kachels en haarden blijken goed voor de uitstoot van 7 procent van de totale hoeveelheid fijnstof, even veel als het verkeer. In steden zorgt het verkeer voor meer fijnstof dan kachels, op het platteland is het omgekeerd.

"Auto ten onrechte zondebok"

Zo'n studie is volgens de VMM bij ons nog niet eerder gedaan. Parlementslid Jean-Marie Dedecker wees er gisteren in een reactie op dat bijvoorbeeld in Duitsland al jaren geweten is dat de meer dan 14 miljoen Duitse kachels nog méér fijnstof produceren dan het totale wegverkeer. Dedecker concludeert hieruit dat de auto ten onrechte altijd de zondebok is. "De groene maatregelen van onze groene overheden viseren altijd de auto... Is het nu wachten op een openhaardtaks?".

Moeten we uit milieulievendheid ook de houtkachel in de ban slaan? "Open haarden en ouderwetse kachels stoten nogal wat fijnstof uit, dat klopt", zegt Pascal Hyde van kachelinvoerder Dutry&co. "Maar een open haard haalt misschien maar een rendement van 20 procent. De betere, moderne kachel haalt een rendement van meer dan 80 procent. De verbranding gebeurt veel grondiger, waardoor de meeste schadelijke stoffen gecarboniseerd worden." Het probleem is volgens Hyde dat nog veel mensen met oude kachels stoken of met goedkope toestellen uit doe-het-zelfzaken. "Voor een goede kachel moet je minimaal 3 000 euro rekenen."
Stor houtkachel
© Harrie Leenders

Zelden gebruikt

Er zijn in Vlaanderen zo'n 5 000 mensen die centrale verwarming hebben met houtverbranding en 21 000 die met houtkachels hun hele huis verwarmen. Vorig jaar werden zo'n 70 000 kachels verkocht, maar het grootste deel daarvan wordt zelden gebruikt. Ze dienen voor het tussenseizoen, af en toe voor de gezelligheid (zoals een open haard), om eens wat bij te stoken of gewoon puur voor de decoratie.

VMM-woordvoerder Bart Van Besien nuanceert de studie zelf: "Er is meer onderzoek nodig. Belangrijk is ook dat er in dieseluitlaat elementair koolstof zit en dat is een type fijnstof dat schadelijker is dan dat van houtverbranding." Toch is de studie voor de VMM een aanwijzing dat het beleid op een dag misschien beperkende maatregelen zou moeten nemen. "In sommige Amerikaanse staten geldt een beperking op houtverbranding bij smogalarm. Maar we zien dit voorlopig hooguit als een indicatie."

Bron: Gazet van Antwerpen