Aanbevolen partners

Logo Groupe Atlantic
Antargaz
bulex
Logo Bosch
Energie

Informatie over vrijmaking energiemarkt blijft nodig

Daaruit blijken er ook nog steeds klachten over problemen bij de overstap van leverancier maar dat kunnen volgens de VREG oude klachten zijn.

'De Vlaamse gezinnen hechten steeds meer belang aan de energiekost als onderdeel van hun gezinsbudget', zegt Dirk Van Evercooren van de VREG. '39 procent vindt die kost heel belangrijk, tegenover 32 procent in 2004. Ook kunnen meer mensen een indicatie geven van hun energieverbruik. Daar tegenover staat dat slechts 20 procent van de ondervraagden actief op zoek ging naar informatie over de energiemarkt en dat de helft van de ondervraagden vindt dat ze niet goed geïnformeerd zijn.'
Er blijft ook nog een groep mensen die nog niets ondernomen hebben en aan standaardvoorwaarden energie aankopen. 'Hun aandeel in de markt wordt kleiner maar ze worden wel hardnekkiger', gaat Dirk Van Evercooren verder. 'Opvallend is binnen die groep dat tien procent van die mensen zegt dat ze niet wisten dat ze een leverancier konden kiezen. Deze passieve afnemers hebben ook een te rooskleurig beeld van de energieprijzen. Ze lijken niet te weten dat ze de hoogste prijzen betalen of dat de prijzen gestegen zijn. Actieve gezinnen zijn wel beter op de hoogte van de prijsevoluties.'

Een van de redenen die de passieve afnemers opgeven om niet te veranderen is dat er bij een overstap veel problemen opduiken. Dat wordt slechts gedeeltelijk bevestigd door de enquête. 'Het klopt dat 54 procent van wie overstapte melding maakt van een of ander probleem,' geeft de VREG-man toe, 'maar we weten niet of daar een evolutie in zit. Onze enquête sloeg op de laatste drie jaar en tussen die klachten zitten zeer waarschijnlijk problemen die dateren van bij de start van de liberalisering.'

In de enquête die in 2006 werd afgenomen, werd ook voor het eerst gepeild naar problemen bij een verhuis. 20 procent van de gezinnen die sinds de vrijmaking verhuisd zijn, ondervond inderdaad problemen met de energievoorziening. Daarbij gaat het niet alleen om problemen die aan fouten van de klant zelf te wijten kunnen zijn. Omdat deze vraag pas voor het eerst werd gesteld, zal de VREG pas bij een volgende enquête weten of de door de VREG en de sector uitgewerkte maatregelen effect hebben.

Bron: belga

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in