Trendwatcher: Heart Start @ Home

Zijn mannen zonder vrees? Uiteraard niet! Mannen – en geloof me, ik huis al iets meer dan veertig jaar in een aanvaardbaar exemplaar – vrezen de angst. Ze vrezen de meest fundamentele van alle vrezen : de existentiële benauwdheid, de angst voor lichamelijke mankementen, voor het inleveren van de zelfredzaamheid, voor de pijn, de aftakeling en het levenseinde.
Eén van de redenen waarom de levensverwachting van mannen – ook bij ontstentenis van oorlogen – ruim vijf jaar onder die van vrouwen ligt, is het felbevochten onvermogen om bijzondere signalen van het eigen lichaam (bijtijds) als mogelijk schadelijk te ontcijferen. Mannen houden niet van witte jassen, en zeker niet als die om niet-recreatieve redenen om het lichaam van een andere man of – worst case scenario – van een vrouw zijn gedrapeerd.

Mannen mijden dus plaatsen waar witte jassen zich bekommerend opstellen, zoals ook overtuigend wordt geïllustreerd door omvangrijk Amerikaans onderzoek, eind jaren negentig, waaruit blijkt dat de helft van de mensen met een hartaanval – mannen voorop – niet geneigd was op dat ogenblik een ambulance te bellen. Hoezo mannen houden van snelle wagens?

Zelfdiagnose
Ook elektronicagigant Philips heeft goed (en snel) begrepen dat je mannen een groot … euh … plezier kan doen met zelfdiagnosetoestellen en keukenrobots met therapeutische functies. Zo bracht de Nederlandse multinational eind oktober de Heart Smart @ Home (met voorlopig zachte trom) op de consumentenmarkt : een sense & simplicity hartdefibrillator voor thuisgebruik [aanschafwaarde € 1.500, FDA-gekeurd].

Wetende dat 75% van de acute hartaanvallen thuis gebeuren, dat de zeer omvangrijke babyboomgeneratie integraal boven de ‘gevarengrens’ van veertig jaar is getild en dat steeds meer urgentieziekenwagens met verkeersverdichting te maken krijgen, heeft Philips gewoon gedaan wat ze moest: de tijdgeest, de tijdsdruk en de demografische ontwikkelingen met elkaar verbinden.

En de rest laten we aan de media over: waar kranten 10 jaar geleden vooral nog over gisteren berichtten, wordt er vandaag vaker en aanschouwelijker over morgen geschreven. Er wordt steeds meer over wetenschap en gezondheid bericht en geduid, steeds vaker in een eigen bedding. De verspreiders van het gedrukte of elektronische woord verstaan steeds beter de kunst aandoeningen en ziekmakende factoren uit te stallen en hebben zich en passant weten te bekwamen in het viraal tunen van de angst voor het lichamelijk onvermogen : BMI, H5N1, ADHD & CARA rule! Pimp my fear!

Raadgever
Je zou je kunnen afvragen of de media er wel goed aan doen om de ongezonde samenleving en een nog ziekere toekomst zo nadrukkelijk te etaleren! Waarom niet? Angst heeft de aantrekkelijke gewoonte om informatiehonger op te wekken, en mits een evenwichtige berichtgeving door de boodschapper en een serene interpretatie door de ontvanger – voorwaar een lastige evenwichtsoefening op de slappe koord van de vrees – moet het mogelijk zijn meer mensen tot meer gezondheidsinitiatieven te inspireren.

En dus krijg je een gezondheidsindustrie die beseft dat angst een gepast antwoord moet krijgen, en niet uitsluitend uit de hoek van de witte jassen en de groene kruisen, maar ook uit de hoek van mp3-spelers en schuimkoffiezetapparaten. Het tijdperk van de doe-het-zelf-dokter is dus voorgoed uit de startblokken gedefibrilleerd! Mijn moeder heeft me altijd voorgehouden dat angst een slechte raadgever is. Sinds de Heart Start @ Home weet ik wel beter: angst is een uitstekende raadgever voor de industrie!

Herman Konings – augustus 2007 – voor Habitos.be

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in