Aanbevolen partners

Viessmann Belgium logo
bulex
Logo Sto NV
logo Xella
Renoveren

Schrijnwerkers en interieurbouwers voelen crisis

De Vlaamse schrijnwerkers en interieurbouwers klagen over de economische toestand en de vooruitzichten voor de komende maanden. Het wegvallen van de fiscale gunstmaatregelen voor energiebesparende investeringen hebben de orderboekjes doen teruglopen. Dit blijkt uit een enquête van Bouwunie bij 220 Vlaamse schrijnwerkers en interieurbouwers. De sector roept om de invoering van premies.
Elk jaar organiseert Bouwunie bij de schrijnwerkers en interieurbouwers een sectorenquête om te peilen naar hun situatie, problemen en aandachtspunten. Dit laat toe de noden, kansen en uitdagingen voor de sector in kaart te brengen en te vergelijken met vorige jaren. Bouwunie focuste dit jaar op de actuele thema’s isolatie en beveiliging (tegen brand en/of inbraak) en peilde naar de gevolgen van het wegvallen van de fiscale tegemoetkomingen op deze markten.

Slinkend orderboekje

11% van de schrijnwerkbedrijven klaagt over te weinig werk. 2 op 3 ondervraagden hebben voldoende werk. 1 op 3, en dan vooral kleine bedrijven, heeft het orderboekje zien slinken in de voorbije maanden. Een duidelijk gevolg van de schrapping van de federale belastingvermindering voor energiebesparende investeringen in buitenschrijnwerk en in dakisolatie.

De grootste groep schrijnwerkbedrijven (41%) heeft nog voor 3 tot 6 maanden werk in het vooruitzicht. 15% van de bedrijven heeft fulltime werk tot en met het einde van het jaar. 30% van de bedrijven zegt dat dit slechter is dan vorig jaar.

1 op 4 bedrijven signaleert dat ook hun rendabiliteit gedaald is. Terwijl nu al 1 op 8 van de bedrijven een personeelslid heeft moeten laten afvloeien, vreest 15% van de bedrijven dat ze dit in de nabije toekomst zullen moeten doen.

Dit jaar klaagt de sector dan ook wat minder over problemen met het vinden van goede arbeidskrachten. Net geen 50% van de bedrijven geeft dit aan terwijl dat in vorige jaren ver boven de 70% uitsteeg.

50% ontevreden

Andere problemen waarmee de schrijnwerkers en interieurbouwers kampen, zijn het hoge aantal slechte betalingen (38% noteert een stijging en 54% een status quo) én de scherpe concurrentie (31% meldt een stijging en 67% een status quo).
Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat amper 15% van de bedrijven tevreden is over de algemene toestand van de economie. 1 op de 2 schrijnwerkbedrijven is hierover ronduit ontevreden!

Binnenschrijnwerk belangrijkst

De schrijnwerkers en interieurbouwers doen gemiddeld 2,82 schrijnwerkactiviteiten. Vorig jaar was dit 3,72. Het buitenschrijnwerk wint opnieuw aan belang en stijgt van de derde naar de tweede positie. Dit geeft volgende top vijf: binnenschrijnwerk en afwerking, buitenschrijnwerk, meubels en keukens, trappen, daktimmerwerk. Niet in de top vijf maar een duidelijke stijger is houtskeletbouw, aangekruist door 15% (door zelfs 1 op 5 van de grote bedrijven). 92% is actief op de renovatiemarkt, 83% in de nieuwbouw. De activiteit op de projectmarkt is gedaald tot 37%.

Nieuwe premies aub

Dat het wegvallen van de belastingverminderingen een serieuze invloed heeft op de markt, is al duidelijk gebleken. Bouwunie vroeg de schrijnwerkbedrijven of ze voor- dan wel tegenstander zijn van een overheidsingrijpen (m.n. het toekennen van premies om bepaalde investeringen te stimuleren, dan wel het verplichten van dergelijke investeringen) in de segmenten isolatie, inbraakbeveiliging en brandbeveiliging.

Globaal genomen zijn de schrijnwerkers eerder afkerig van wettelijke verplichtingen en bepleiten ze premies voor isolerende investeringen. Vooral dan voor het plaatsen van dakisolatie en van beter isolerende ramen en deuren. Dergelijke premies en fiscale tegemoetkomingen zijn nodig om de mensen daadwerkelijk over de streep te trekken.

Liever geen certificering

De bedrijven zijn niet erg te vinden voor certificering. 57% van de bedrijven wil niet weten van verplichte certificaten voor het plaatsen van buitenschrijnwerk of voor het afwerken van een gevel. Er is een klein draagvlak voor het behalen van een certificaat voor het plaatsen van brandwerende deuren (34%) en voor het plaatsen van inbraakvertragend schrijnwerk (32%).

Bouwunie nam het onderzoeksbureau Marketing Development onder de arm om in juni 2012 een enquête uit te voeren bij een representatief samengestelde groep van 220 Vlaamse schrijnwerkers. Het onderzoek gebeurde in samenwerking met de hoofdsponsors: Deceuninck, Isover, Lecot & Raedschelders en Vens & Thiers.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in