Eerste editie van BouwXpo lost verwachtingen meer dan in

Gewijzigd op 13/11/2013 door Daan Slingers

De eerste editie van de (ver)bouwbeurs BouwXpo heeft de stoutste verwachtingen overtroffen. Van vrijdag 8 tot en met maandag 11 november liep het letterlijk storm in de hallen 4 en 5 van Kortrijk Xpo, waarbij over de vier dagen niet minder dan 8.352 bezoekers dit gloednieuwe (ver)bouwevent voor de regio Groot-Kortrijk bezochten.

Ontdek onze sleutel-op-de-deurbedrijven

BouwXpo
Een sfeerbeeld van BouwXpo.
© BouwXpo
Voor deze eerste editie tekenden uiteindelijk ruim 160 bedrijven in, verdeeld over 10.000m² beursoppervlakte. “De voortekenen waren uitstekend”, vertelt een opgetogen Exhibition Manager Peter Vanbrackel. “We beseften dat er nogal wat gelijkaardige initiatieven bestaan in Oost- en West-Vlaanderen, maar een grondig marktonderzoek wees uit dat er wel degelijk flink wat ruimte was voor een (ver)bouwbeurs, gericht op de regio Groot-Kortrijk. Nadat eerst de exposanten enthousiast reageerden, bewijst het hoge bezoekerscijfer van deze eerste editie dat er een stevige basis werd gelegd voor de toekomst.”

Inspireer en informeer

Tal van redenen verklaren het succes van BouwXpo, maar bovenal lijkt vooral de manier waarop de mogelijke bouwlustigen en/of verbouwers werden aangesproken hiervoor verantwoordelijk. In haar beursplan nam organisator Kortrijk Xpo op dat het initiatief in de allereerste plaats als inspiratieplatform moest dienen voor de bezoeker. Een dergelijk platform moest er niet alleen komen via een representatief aanbod, maar tevens via een evenwichtig en goed gevuld ondersteunend programma, waarin tal van ruim opgevatte infosessies voor maximale inspiratie zorgden.

Peter Vanbrackel: “Het volstaat allang niet meer dat je louter een groep standhouders bijeenbrengt en vervolgens een beurs zijn eigen leven laat leiden. Nee, tijdens een organisatie als deze moet je méér bieden dan wat men vindt door het zelf bijeensprokkelen van informatie. Je moet met andere woorden het centrale deel, de standhouders met hun diverse producten en diensten, ook informatief omkaderen. Ik meen dat wij hierin geslaagd zijn, over de vier dagen lokten de diverse presentaties en lezingen immers flink wat (ver)bouwlustigen, die antwoorden zochten op de meest diverse vragen. Het is duidelijk dat het programma ‘Meet the professional’ als informatieonderdeel voor alle mogelijke vragen die met bouwen en verbouwen te maken hebben, van onschatbare waarde is.”

En de jackpot van 6.000 euro ging naar…

In de rand van de beurs pakte BouwXpo via de BouwXpo Jackpot uit met een extra, origineel initiatief. Mensen die van plan waren de beurs te bezoeken, konden vooraf de pagina van de beurs (www.bouwxpo.be) ‘liken’, vulden vervolgens een deelnameformulier in, printten dit uit en deponeerden het tot slot n de daarvoor voorziene urne op de beursvloer.

Deze BouwXpo Jackpot, waarbij één winnaar prijzen ter waarde van meer dan 6.000 euro meer naar huis nam, sprak tot de verbeelding. De traditioneel onschuldige kinderhand zorgde er vervolgens voor dat Lien Boone uit Beerst een bijzonder lucratief vervolg breide aan haar beursbezoek.

BouwXpo 2014

BouwXpo 2014 vindt plaats van zaterdag 8 tot en met dinsdag 11 november 2014 en breidt de beursvloer uit tot 12.500m². 

Meer info: BouwXpo.be

Folders over nadenken over bouwen

Meer informatie op de website van deze bedrijven