Woonbesprekingen

Binnenkijken bij toparchitect Luc Binst

Eind 2006 sleepte Luc Binst als eerste Belgische architect de Nederlandse Lensvelt de Architect Interieurprijs in de wacht. Hij ontving de prijs voor zijn eigen woning in Grimbergen, die met haar vooruitstrevende ontwerp reacties blijft ontketenen in de wereld van de architectuur. “Ontwerpen is als een partituur schrijven. Alles moet kloppen,” meent de toparchitect.
Sinds januari 2006 werkt Luc Binst samen met Jo Crepain – een andere grote naam in de architectuur – onder de noemer Crepain Binst Architecture. Hoewel ze met dit bedrijf voornamelijk grote projecten uitwerken in België en Nederland, is Luc Binst razend enthousiast over deze prijs die hij met zijn privé-woning won. De jury die de prijs mocht uitreiken, keek vooral naar de hoge afwerkingsgraad, het innovatieve concept, de doorgedreven detaillering en de bijzondere materiaalkeuze. “Voor een perfectionist zoals ik is het fantastisch om die prijs te mogen ontvangen,” vertelt een enthousiaste Luc Binst. “Het is een schitterende erkenning van mijn werk.”

Een kunstwerk
Het strak ontworpen huis met grote ramen is een architecturale parel in het Grimbergse decor. Zelf omschrijft Luc Binst het als een neutrale box in het groene landschap. De gevels zijn inderdaad sober en neutraal, maar dankzij de grote ramen en het bijzondere ontwerp wordt uw blik hoe dan ook naar dit huis toe getrokken. De grote ramen zorgen ervoor dat u een glimp van het interieur kunt opvangen, dat op een naadloze manier met het exterieur verbonden is. “Een huis ontwerpen is voor mij echt een kunstwerk maken”, legt de architect uit. “Alles moet tot in de details kloppen, en de binnen- en buitenkant moeten één perfect geheel zijn. Het huis moet een verhaal zijn dat van begin tot einde klopt. Net zoals bij een kunstwerk mogen er geen dingen zijn die je nog moet toevoegen of die je wilt wegnemen. Elk element is speciaal voor dit huis uitgezocht en draagt bij tot het geheel.”

Elke ruimte is belangrijk
Elke muur en elk meubel, elke kleur en elk materiaal: alle elementen zijn volgens Luc Binst belangrijk voor het eindresultaat. “Het klinkt mij altijd een beetje vreemd in de oren als ik iemand hoor vertellen dat de keuken bijvoorbeeld de Porsche van het huis is. Die mensen spenderen enorme bedragen aan één ruimte in hun woning. Alsof de rest van het huis niet zo belangrijk is! Ik vind het net essentieel om te investeren in een oerdegelijke basisstructuur, zodat het hele huis goed is afgewerkt. Op die manier zijn alle ruimtes op elkaar afgestemd.”

Fuchsiablauw
Zijn eigen woning is natuurlijk lang niet het eerste huis dat Luc Binst uittekende en ontwierp. Met de tijd heeft hij een herkenbare eigen stijl ontwikkeld. Hij leerde om met creatieve elementen te spelen, en dat zien we nu sterk terug in zijn eigen woning. “Door de jaren heen ben ik bijvoorbeeld veel met contrasten gaan werken”, vertelt hij. “Een woning moet pit en karakter hebben, en dat bereik je onder meer met contrasten. In mijn huis heb ik bijvoorbeeld veel zwart-wit gebruikt.” Naast die combinatie van zwart en wit duikt ook overal een opvallend, helder blauw op dat scherp afsteekt tegen de neutrale tinten. Zelf noemt Luc Binst het fuchsiablauw. Het is gebaseerd op de fantastische kleur van de vermaarde Blue Bench van Maarten Van Severen. “Ik ben een enorme fan van zijn werk. In het huis dat vroeger op deze grond stond, heb ik hem zelfs eens mogen ontvangen. Het blauw is een knipoog naar zijn bezoek en mijn respect voor zijn oeuvre! De Blue Bench zelf heb ik niet gekocht, omdat je ze tegenwoordig echt overal ziet opduiken. Maar ik heb hier wel een tafel met stoelen en een kast uit zijn collectie staan.”

Ruimte en perspectief
Ook heel typerend voor het werk van deze architect, zijn het perspectief en de ruimtelijke werking van zijn ontwerpen. Dat merkt u ook in dit huis: het visuele aspect speelt een opvallend grote rol. Alle ruimtes zijn visueel met elkaar verbonden, afgebakende kamers zoals in een traditionele woning vind je hier niet. “Transparantie is hier heel belangrijk, ik hou er niet van om een huis op te delen in aparte ruimtes. Ik werk ook altijd naar een maximale flexibiliteit. Als er veranderingen opduiken in de levenstijl of gezinssituatie, moet je het huis daaraan kunnen aanpassen. Zo moet het bijvoorbeeld mogelijk zijn om op een relatief eenvoudige manier extra binnenmuren op te trekken.”

Kindersymbolen
Deze architect heeft een flinke boon voor abstractie, en ook dat zien we terug in zijn privé-woning. Aan één van de gevels hangen bijvoorbeeld twee grote panelen met abstracte mensenfiguren. “Die staan symbool voor de kinderkamers die we hier waarschijnlijk ooit maken”, legt hij uit. “Het bovenverdiep waartegen de panelen hangen, is nu nog een grote, open ruimte. Later wil ik er binnenmuren in plaatsen om er kinderkamers in onder te brengen. Een mooi voorbeeld van de flexibiliteit van deze woning.”

Als muziek maken
Dit soort speelse elementen zijn voor Luc Binst heel belangrijk. In combinatie met de sterke contrasten, ruimte en flexibiliteit geven ze een woning extra dynamiek en karakter. Het resultaat is een bijzondere woning die perfect aansluit bij de persoonlijkheid van de architect. “Ik vergelijk het met een partituur schrijven: je zoekt naar de juiste noten tot die allemaal bij elkaar horen en in elkaar overgaan. Zo gaat het ook met een huis ontwerpen: de muren, de kleuren, de ramen, de meubels,... alle onderdelen zijn noten die elkaar ondersteunen. En zoals je aan muziek moet wennen en een nieuw nummer een aantal keer moet horen, zo gaat het ook met een huis. Het duurt enkele weken eer je eraan gewend bent maar als het goed is, voel je je er daarna helemaal in thuis.”

Tekst: Fanny Storms - Fotografie: Claude Smekens – voor Special Bouwen 2007

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in